NMO sluit aan bij Audience Measurement Coalition voor Europese regelgeving

NMO sluit aan bij Audience Measurement Coalition voor Europese regelgeving

28-01-2025 (10:55) - Media

OP 28 januari kondigen de grote Europese Joint Industry Committees (JIC's), Media Owner Committees (MOC's) en internationale onderzoekbureaus aan dat ze zich zullen verenigen in de ‘Audience Measurement Coalition’ (AMC). Ook Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) maakt onderdeel uit van deze nieuwe coalitie.

De AMC dient als klankbord voor Europese regelgevers in alle beleidszaken die betrekking hebben op de European Media Freedom Act, de eerste wetgeving in zijn soort om mediabereiksonderzoek te reguleren. De EMFA trad op 7 mei 2024 in werking met nieuwe regels die volledig van toepassing zijn vanaf 8 augustus 2025. Om te zorgen dat de wetgeving aansluit bij de praktijk, hebben diverse organisaties de handen ineen geslagen en hebben zij de Audience Measurement Coalition (AMC) opgericht.

Belang en erkenning

De AMC zal zich richten op beleidsgebieden die gericht zijn op het belang en de erkenning van onafhankelijk, transparant en betrouwbaar mediabereiksonderzoek in de Europese wetgeving. Daarbij horen ook alle aanverwante governance-standaarden die worden verwacht door belangrijke marktspelers zoals publieke en commerciële publishers, adverteerders, mediabureaus, producenten en overheidsinstanties.

AMC doelstellingen

#1 het bij Europese beleidmakers vertegenwoordigen van de organisaties die actief zijn in de sector van mediabereiksonderzoek;
#2 het zijn van een internationale referentiebron voor kennis en informatie over mediabereiksonderzoek in gesprekken met beleidsmakers, overheidsinstanties en andere belanghebbenden in de mediaindustrie;
#3 het ondersteunen van internationale afstemming bij zaken die voortvloeien uit (nieuwe) regelgeving.

Nieuwe coalitiepartijen

Voor de officiële oprichting begon de AMC al in 2017 als een ad-hoc coalitie om standaarden voor mediabereiksonderzoek in Europa vast te stellen en te handhaven. De oprichters van de AMC zijn Médiamétrie (Frankrijk), ARMA (Romanian Association for Audience Measurement) en MMS (Zweden), die allemaal Joint Industry Committees (JIC's) zijn, en de onderzoekbureaus Nielsen, Kantar Media en GfK.

De nieuwe leden zijn: AGF - Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Danske Medier Research (Denemarken), Finnpanel (Finland), Mediapulse AG für Medienforschung (Zwitserland), NMO - Nationaal Media Onderzoek (Nederland), Norwegian MOC (Noorwegen), WEMF (Zwitserland), TAM Ireland (Ierland), Comscore, Gemius en Ipsos.

'Nederland is een van de voorlopers'

Yannick Carrio, voorzitter AMC: "Europese toezichthouders hebben het belang van betrouwbaar, transparant en onpartijdig mediabereiksonderzoek erkend in de bepalingen van de ‘European Media Freedom Act’. De Audience Measurement Coalition is nu formeel opgericht om de gesprekken tussen bijna twinting instituten en dienstverleners uit de hele EU met beleidsmakers en regelgevers op Europees en nationaal niveau te structureren. Ik voel me vereerd om te worden benoemd tot de eerste voorzitter van deze nieuwe vereniging. Ik ben vastbesloten om de AMC te vestigen als een belangrijke gesprekspartner voor alle belanghebbenden en beleidsmakers in het media- en reclame-ecosysteem.”

''De Audience Measurement Coalition is nu formeel opgericht om de gesprekken tussen bijna twinting instituten en dienstverleners uit de hele EU met beleidsmakers en regelgevers op Europees en nationaal niveau te structureren''

Ton Schoonderbeek, ls algemeen directeur van NMO: “De ‘European Media Freedom Act’ heeft gevolgen voor het mediabereiksonderzoek in Europa en dus ook voor ons als NMO. Deze Europese wet bepaalt straks aan welke eisen het onderzoek moet voldoen, stimuleert alle partijen om zich aan te sluiten bij de lokale marktstandaarden en zet NMO onder toezicht. Nederland is een van de voorlopers op het gebied van mediabereiksonderzoek met een neutrale, transprante en betrouwbare governance en met een heldere ondrzoekscode. Wij zijn het aan onze stand verplicht om bij de AMC aan te sluiten, om zo mee te bepalen hoe de toekomst van mediabereiksonderzoek binnen de nieuwe wetgeving eruit komt te zien.” 


Bureaus

Marketing

Economisch