Steeds meer bezoekers dagbladsites

11-06-2010 (09:52) - Media

Ruim 85% van de Nederlanders heeft toegang tot internet en de meerderheid daarvan bezoekt regelmatig dagbladsites. Dat blijkt uit de STIR-cijfers over het eerste kwartaal van 2010, meldt Cebuco.

Dagbladsites trekken maandelijks zeven miljoen unieke bezoekers, deze groep realiseert gezamenlijk ruim 135 miljoen bezoeken per maand. Werden er in het eerste kwartaal van 2007 al 4,5 miljoen bezoekers geregistreerd, drie jaar later is het bezoekersaantal met de helft toegenomen. Ook de bezoekfrequentie laat een significante groei zien. In 2007 werden de nieuwssites gemiddeld 13 keer per maand bezocht; in 2010 is dit opgelopen tot 20 keer.

Het profiel van de bezoeker is de afgelopen vier jaren consistent gebleken. De leeftijd van de kerngroep ligt tussen de 20 tot 49 jaar, de bezoeker is iets vaker een goed opgeleide en welgestelde man. Van Nederlanders die aan dit profiel voldoen, lezen zes van de tien de onlinekrant. Voor adverteerders dus een zeer interessante doelgroep in een kwalitatief sterke en betrouwbare omgeving.

Maar ook jongeren bezoeken de sites: het bereik is onder tieners in vier jaar tijd gestegen tot maandelijks ruim 40%. De senioren maken een inhaalslag. Zeventig procent van de 65-plussers beschikt inmiddels over internet. En ook bij deze groep blijken de vertrouwde dagbladmerken aantrekkelijk. Was het bereik van dagbladsites in 2007 nog slechts 9%, anno 2010 leest ruim 26% de digitale krant.

Via de dagbladsites is het mogelijk om een kwalitatief massabereik te realiseren, maar er zijn ook volop mogelijkheden om niche groepen te bereiken via de vele segmentatie mogelijkheden. Op regionaal niveau, maar ook op interesses, onderwerpen en andere selectiecriteria. Het is aan de adverteerder of het adviserende bureau om een op maat gesneden groep te selecteren die nauw aansluit bij de reclamecampagne. De dagbladmerken begrijpen als geen ander de nieuwsbehoeftes van de consument.
 


Cebuco/STIR

Bureaus

Marketing

Economisch