Telegraaf: betalen voor onze sites
17-08-2009 (09:40) - Media
Telegraaf Media Groep (TMG) wil geld gaan vragen voor het bezoek aan de eigen websites. 'Wij kijken daar heel serieus naar. Het moet mogelijk zijn om op de een of andere manier mensen te laten betalen, want onze producten voegen iets toe', zegt bestuursvoorzitter Ad Swartjes.
Voor abonnees van De Telegraaf blijft de online informatie gratis. 'Wij denken vanuit de abonnee. Je zou kunnen denken aan een soort schillen van betaling. Bijvoorbeeld betalen voor informatie van de financiële DFT-site en voor Privé niet of minder', stelt Swartjes.
Advertentiemarkt
De TMG-topman volgt mediagigant Rupert Murdoch, die al eerder de gratis toegang tot websites van gerenommeerde kranten als The Wall Street Journal en The Times wilde belemmeren.
Vooral door kostenbesparingen behaalde TMG in het tweede kwartaal een winst van 5,8 miljoen euro. Maar de advertentiemarkt is nog steeds dramatisch slecht. 'Ook in het tweede kwartaal lag het aantal personeelsadvertenties 50 procent lager', aldus Swartjes. In totaal wordt 20% minder aan advertenties omgezet.
Distributie
Swartjes sluit daarom nieuwe ingrepen bij het mediabedrijf niet uit Het TMG-personeel moet vrezen voor een versobering van de arbeidsvoorwaarden. Een plan om de cao-verhoging van 3 procent niet door te laten gaan, sneuvelde door verzet van de vakbonden. De TMG-directie richt zijn pijlen nu op de dertiende maand van het personeel.
Ook kijkt het bedrijf naar mogelijke kostereductie door een gezamenlijke bezorging van alle kranten op te zetten. Distributie is verreweg de grootste kostenpost voor de Nederlandse kranten. Maar ondanks dat er al tijden over wordt gesproken, onder meer met postconcern TNT, lijkt een akkoord nog ver weg.
Operationeel directeur Morley wijst op een gevaar: een nieuw distributiebedrijf kan gemakkelijk concurrenten in de markt zetten. 'Zo’n bedrijf moet ook andere partijen toelaten.' Tot nu toe was de distributie een haast onneembaar struikelblok om nieuwe kranten te beginnen.
NRC kopen
Investeren behoort ook nog tot de mogelijkheden. Swartjes denkt daarbij in eerste instantie aan het kopen van NRC Handelsblad, dat door de nieuwe Belgische eigenaar Van Thillo, op verzoek van karteltoezichthouder NMa, in de etalage is gezet. 'We hebben onze interesse kenbaar gemaakt. We geloven in dagbladen en vinden de NRC een mooi afgerond product. Ook omdat de distributie en druk moet worden meeverkocht.'
Of TMG de NRC gaat kopen, hangt af van de prijs, benadrukt Swartjes. De krant moet binnen negen maanden worden verkocht, anders doet de NMa het. Maar haast lijkt De Persgroep niet te maken. Een ’bidbook’ heeft TMG nog niet ontvangen. 'Dat zou er al wel moeten zijn, maar De Persgroep heeft gemeld dat het nog niet klaar is.'