Tijdschrift Flow verhoogt verschijningsfrequentie
29-08-2019 (16:45) - Media
In 2020 verhoogt het tijdschrift Flow zijn verschijningsfrequentie van acht naar tien keer per jaar. Een bijzondere beslissing in deze tijd waarin diverse tijdschriften een frequentieverlaging aankondigen of zelfs besluiten alleen nog online te verschijnen.
Irene Smit, creative director Flow: “Flow bestaat ruim tien jaar en is steeds blijven groeien, zowel in oplage als in aantal publicaties. Vorig jaar is de oplage 4 procent gestegen en in de eerste helft van 2019 laten de

Herwaardering papier
“Daarnaast is er een enorme herwaardering voor papier gaande,” zegt Astrid van der Hulst, mede-creative director. “Papieren uitingen bieden rust en je kunt ze voelen en ruiken. Precies dat is wat we graag willen in een samenleving waarin er zo veel, vooral digitale, prikkels op ons afkomen. Met deze twee extra nummers per jaar kunnen we nog vaker onze inzichten – afkomstig uit onder meer filosofie, positieve psychologie en mindfulness – delen over hoe het leven te leven. En door tien keer te verschijnen, spelen we beter in op de actualiteit en de tijdgeest.”
Tegen de trend in
De afgelopen jaren zijn regelmatig verschijningsfrequentie van tijdschrifttitels verlaagd. Zo kondigde de Amerikaanse uitgeverij Condé Nast al in 2017 een frequentieverlaging aan en verschijnen de titels Teen Vogue en Glamour alleen nog online. Heeft Flow geen last van dalende belangstelling? Irene Smit: “Flow laat als geen ander zien dat print springlevend is. Bij Flow voegt papier echt iets toe aan de beleving en de creatie; door verschillende papiersoorten te gebruiken geven we een extra laagje mee aan de verhalen. Daar kan online niet tegenop. Wat niet wil zeggen dat we bij Flow niet óók in de kracht van online geloven. Gezien het aantal volgens op Instagram (290.000) en Pinterest (64.000) zijn we zelfs het derde Nederlandse magazinemerk op deze social media (bron: Magazine Media Associatie). Bij Flow is print er voor vertragen, voelen en focus. En online voor contact, commercie en community-gevoel. Dit is de basis van ons succes.”