VPRO Gids persifleert politiek
02-06-2010 (10:13) - Media
Ze zijn al in het straatbeeld gespot door Geen Stijl, NRC Next, Nujij.nl en AT5. Vanaf vandaag sieren ze de cover van de VPRO Gids, die in een split run wordt verspreid: elf opmerkelijke verkiezingsposters.
Het gemiddelde verkiezingsprogramma in Nederland is vijftig pagina’s dik. Wie van de twaalf miljoen kiesgerechtigden zal de programma’s lezen alvorens op 9 juni zijn stem uit te brengen voor de Tweede Kamerverkiezingen? De VPRO niet. Het draait dan ook allang niet meer om inhoud, het draait om beeldvorming. Eén beeld kan een politicus maken of breken. Daarom is het des te verbazingwekkender dat de affiches van de gevestigde partijen ernstig te wensen over laten. Oude beeldtaal, beroerde typografie, slappe leuzen, altijd maar weer een neutraal (= betrouwbaar?) portret met een tekst. Dat kan beter. En eerlijker. Want welk beeld roept een partij bij ons op en is het niet veel beter om daar voor uit te komen? Misschien zelfs prat op te gaan?
De VPRO Gids heeft elf ontwerpers en illustratoren aan het werk gezet met deze opdracht: ontwerp een verkiezingsaffiche voor een partij, waarin het karakter van die partij wordt getoond. Geen uitzonderingen, iedere partij krijgt dezelfde behandeling. Om iedere partij evenveel, of even weinig, aandacht te geven verschijnt deze VPRO Gids in een split run, met elf verschillende covers. Het is duidelijk, de VPRO kon niet kiezen.
Het resultaat laat zien dat er geen verborgen agenda’s meer zijn, er kan nu met open vizier gestreden worden. De VPRO kiest vanzelfsprekend geen partij. De VPRO pleit voor stijl, creatie en intellect. Dat laten de ontwerpen ook zien. Het kan inderdaad zoveel beter, om maar eens een oude verkiezingsleus te parafraseren. Maar, vindt de VPRO: doe dat dan eens en besteed meer aandacht aan die beeldvorming. Mooie praatjes zijn leuk, maar we willen ook mooie plaatjes. Misschien helpt het zelfs wel om die beruchte kloof te overbruggen.