Waarom wantrouwt consument de media vaker?

17-10-2013 (08:26) - Media

Consumenten vinden media nu minder betrouwbaar dan een jaar geleden, blijkt uit het ‘Social Media Impact (#sming13)’ onderzoek van de ING naar het gebruik en de impact van social media, online media en traditionele media. 
 
Het vertrouwen in de media nam ten opzichte van 2012 met gemiddeld 8% af. Jongeren vinden daarbij online- en social media betrouwbaarder dan ouderen. Voor het eerst blijkt dat het gebruik van social media in Nederland stagneert. Het gebruik van online media neemt zelfs af.
 
Het vertrouwen in media is in 2013 scherp gedaald ten opzichte van 2012. Er lijken verschillende oorzaken te zijn voor deze daling. Mogelijk zijn consumenten op dit moment in het algemeen onzekerder en wantrouwender.  Dat wantrouwen kan het gevolg zijn van een aantal internethypes  en incidenten, waarbij media ook een belangrijke rol speelden. 
 
Voor het eerst sinds de opkomst van social media zien we dat het gebruik ervan stagneert. Het gebruik van social media platforms is in de breedte vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar geleden, Facebook gebruik vertoont nog een lichte groei. 
 
Facebook is bovendien net als vorig jaar het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Jong volwassenen (18 – 34 jaar) gebruiken social media meer dan volwassenen en ouderen.
 

Het onderzoek geeft geen antwoord op de vraag of het toenemend plaatsen door exploitanten van ‘betaalde content’ mogelijk ook een oorzaak zou kunnen zijn voor het scherp dalende vertrouwen in de media. Is betaalde content a priori minder waard dan content die voorkomt uit vrije (niet betalde) nieuwsgaring? Of is dit een achterhaalde gedachte? 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch