World Television Day komt er weer aan!

World Television Day komt er weer aan!

19-11-2025 (14:20) - Media

Op vrijdag 21 november 2025 wordt er door TV-bedrijven wereldwijd aandacht besteed aan World Television Day 2025. Dit is een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties om de nadruk te leggen op het belang van televisie op gebied van informatie, inspiratie en verbinding. In Nederland steunt Screenforce, de brancheorganisatie voor TV (Total Video), dit moment. 

Het thema dat dit jaar centraal staat is 'TV verandert. De kracht blijft.' De boodschap die hierachter schuilt is de voortdurende aanpassing van TV aan nieuwe technologieën en kijkgewoonten, terwijl het verbinden van mensen via verhalen en ervaringen het belangrijkst en onveranderd krachtig blijft.

Bereik

TV is niet langer één scherm in de woonkamer die beperkt is tot een paar zenders, maar uitgegroeid tot een dynamisch ecosysteem dat mensen bereikt waar en wanneer ze willen. Mensen kiezen steeds vaker voor streaming diensten of connected TV, toch blijft de kracht van TV hetzelfde: het creëren van vertrouwen, emotie en maatschappelijke samenhang. Naast grote sportevenementen, trekken entertainmenttitels zoals Wie is de Mol miljoenen kijkers. Een bereik dat door een ander medium niet te behalen is.

Impact Total Video-platforms

De opkomst van SAVOD (Subscription Advertising Video on Demand) toont de toegevoegde waarde van nieuwe Total Video-platforms. Uit LIFT-studies van Kantar | MeMo² blijkt dat SAVOD een aanzienlijke impact heeft op merk-KPI's en die campagnes hoger op merkimpact scoren dan andere videokanalen, zoals YouTube. Deze resultaten maken innovaties op nieuwe kijkvormen mogelijk en meer effectiviteit voor adverteerders. 

"Bij Screenforce spreken we al geruime tijd van Total Video, omdat we de innovaties in het videolandschap volgen en omarmen. Met het openstellen van het NMO voor streamingplatforms zoals Netflix, Viaplay en Amazon en met de uitnodiging aan YouTube om het gesprek aan te gaan, zetten we een belangrijke stap richting een transparant en inclusief kijkcijferstelsel. Dat is wat adverteerders en bureaus graag zien: een toekomstbestendig videolandschap waarin kwaliteit, impact en verbinding met het publiek centraal staan, ongeacht het scherm waarop wordt gekeken", vertelt Michel van der Voort, directeur Screenforce.

Internationale video

World Television Day werd in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de invloed en maatschappelijke waarde van televisie. Het internationale initiatief wordt jaarlijks ondersteund door egta, The Global TV Group, ACT en de European Broadcasting Union (EBU). De internationale video die door hen is geproduceerd wordt op de internationale dag gedeeld op zenders in heel Europa en via alle digitale kanalen en sociale media.

 


Bureaus

Marketing

Economisch