Nieuwe trends onder voetballiefhebbers

06-10-2022 (14:03) - Marketing

De voetballerij is zo'n veelomvattende wereld dat het voor menig fan niet bij een rollende bal en 22 hollende mannen op een veld blijft. Er zijn allerlei randzaken te bespeuren, complete nevenactiviteiten. Van een potje zeven tegen zeven voetbal op een klein veld tot het bezoeken van de meest obscure stadionnetjes. Vijf trends die niet direct met het spelletje zelf te maken hebben.

Dubbele adrenaline

Het voetbalwedden is populairder dan ooit. Daar wordt van alles van gevonden, maar dat wil niet zeggen dat niemand het doet. Integendeel. Waar we vroeger een formuliertje bij de sigarenboer invulden of een voetbalpoule met collega's organiseerden, doen we dat nu online. Vanzelfsprekend bij voorkeur op een verantwoorde manier. Want wat is eigenlijk het verschil met een avondje bingo of staatsloterij? Bovendien is het niet blind een gokje wagen: met enige kijk op het spelletje en de nodige informatie trek je aan het langste eind.

Groundhoppen

Uit Groot-Brittannië waaide het groundhoppen over: het bezoeken van zo veel mogelijk stadions. Liefst tijdens een wedstrijd, maar veel groundhoppers houden juist van de stilte en romantiek van een vervallen tribune in Essex, een overwoekerd ballenhok in Haarlem-Noord of kapotte lichtmasten in Macedonië. Overal wordt gevoetbald, maar niet elk onderkomen wordt vernieuwd. Verlaten stadions zoals de Wageningse Berg doen het goed onder groundhoppers, die daar hun vakantie combineren met (of inrichten op) een paar uurtjes mijmeren en foto's maken.

Zeven tegen zeven

Een potje zeven tegen zeven-voetbal is een lichte variant van de traditionele voetbalsport, die door jong en oud gespeeld wordt. De KNVB organiseert toernooien en er zijn online allerlei initiatieven die het mogelijk maken om een team met familie, vrienden of collega's samen te stellen en wedstrijdjes af te werken op dagen dat het iedereen uitkomt - vaak doordeweeks en 's avonds. Niet heel actief, want het tempo is laag en de sfeer ongedwongen, maar toch een klein beetje Messi op de kleine ruimte.

Avondje lachen met oud-spelers

Er zijn voetbalquizzen, live talkshows, Q&A's en complete feestavonden op allerlei locaties om de voetbalfan met een knipoog naar hun favoriete sport te laten kijken. Soms is dit deels serieus - zie de interviews die Wim Kieft in theaters afgeeft over zijn loopbaan - vaak wordt er aan de lopende band gelachen zoals tijdens De Grote Hi Ha Hondenlul Show. Er zijn altijd wel oud-voetballers bij betrokken, meestal van het type cultspeler. Stand-up comedians, cabaretiers, schrijvers en andere sprekers completeren deze leuke avonden.

Verzamelen en lezen

Verzamelen doen voetbalfans nog steeds massaal. Tickets, shirtjes, sjaaltjes, vaantjes, handtekeningen, het kan niet op. Zeker nu elke club jaarlijks twee of drie nieuwe shirts op de markt brengt is dit een duur geintje, maar andere merchandise kost een stuk minder. En wat te denken van de vele voetbalboeken die er op de markt komen? Sinds Michel van Egmond doorbrak met Gijp, staat er bij veel fans van welke club dan ook standaard anderhalve meter aan voetbalbiografieën in de kast. De dochter van Johan Derksen, Marieke, bestiert een uitgeverij die het ene na het andere pareltje uitbrengt en door de onsubtiele promotie via Vandaag Inside vindt deze handel gretig aftrek.


Bureaus

Media

Economisch