Van uren klokken naar plannen op succes

Van uren klokken naar plannen op succes

19-08-2025 (16:51) - Opinie

Jarenlang dachten we dat het draaide om uren schrijven. Timesheets als fundament voor controle en inzicht. Maar sinds de vorige Agency Benchmark weten we beter. Wie alleen achteraf meet, is eigenlijk al te laat. En dan zeggen we helemaal nog niks over het zogezegde einde van uurtjes verkopen. Nog niet.

De sterkste bureaus zitten er vroeger op. Die plannen niet omdat het moet, maar omdat het in hun cultuur zit. Ze weten vooraf waar hun uren naartoe gaan, hoe een project opgebouwd is en waar de knelpunten zitten. En het hele team denkt mee. Iedereen weet hoe het project ervoor staat, en als er iets fout loopt, hoor je het meteen. "Bad news early is good news" is er geen slogan, maar dagelijkse praktijk en goed voor de marges.

Succes laat zich blijkbaar graag plannen. De cijfers maken dat scherp. Bureaus die minstens 80% van hun capaciteit vooraf inplannen, halen gemiddeld 68% billability. Dat is zeven procent meer dan bureaus die het losser aanpakken. Ja, daar is wel ruimte voor last-minutes. Maar ook meer gemiste winst. En dat verschil voel je ook recht in je marge.

Daarom lanceren we opnieuw de Agency Benchmark. We willen weten welke gewoontes een bureau echt sterker maken. Organiseren ze zich rond klanten of rond skills? En maakt het een verschil of je kiest voor niche of full-service? De discussie over value-based billing versus uurtje-factuurtje blijft actueel, maar misschien is dat wel een afleidingsmanoeuvre. Zonder die op je planning, je capaciteit en je marge, werkt geen enkel model écht goed. Maar goed, ook dat zoeken we uit.

10 minuten invullen. Een jaar lang beter beslissen.

Vul de benchmark in. Deel jouw realiteit, en ontvang als eerste het rapport met cijfers die echt helpen. Geen nattevingerwerk. Wel inzichten waarmee je kan bouwen.

By Peter Van Wijnaerde