Spotify maakt Wrapped 2022 bekend

Spotify maakt Wrapped 2022 bekend

30-11-2022 (15:41) - Publicaties

Antoon is in Nederland de meest beluisterde artiest in 2022. Dat blijkt uit het overzicht van de jaarlijks terugkerende Spotify Wrapped charts. Het nummer ‘Vluchtstrook’ van Kris Kross Amsterdam met Antoon en Sigourney K is het meest gestreamd in Nederland, gevolgd door ‘As It Was’ van Harry Styles. Met Wrapped 2022 geeft Spotify een inkijkje in de muziek en podcasts die het meest geliefd zijn onder Nederlandse luisteraars.

Traditiegetrouw sluit Spotify het muzikale jaar af en kijkt de streamingdienst naar welke artiesten, albums, podcasts en afspeellijsten wereldwijd zijn beluisterd. Voor het derde jaar op rij eindigt de Puerto Ricaanse rapper Bad Bunny op één als meest gestreamde artiest wereldwijd. Gevolgd door Taylor Swift, die onlangs het recordbrekende album ‘Midnights’ uitbracht.

Nederlandse artiesten populair

In de Nederlandse lijsten prijken meer artiesten van eigen bodem bovenaan dan eerdere jaren. Antoon is de meest gestreamde artiest in Nederland en ook de Nederlandse MEAU eindigt hoog in de charts op drie met het nummer ‘Dat heb jij gedaan’. Wilbert Mutsaers, Head of Music Benelux: “2022 was een prachtig muziekjaar. Er is dit jaar in Nederland opvallend veel naar muziek van eigen bodem geluisterd. We zijn heel blij met wat het lokale talent teweeg brengt. Van de twintig meest gestreamde artiesten in Nederland zijn er maar liefst elf uit Nederland. En in de Top 20 meest gestreamde songs tel ik zelfs twaalf nummers van Nederlandse artiesten: zoals van relatieve nieuwkomers als Antoon, S10, Kris Kross Amsterdam, MEAU en FLEMMING”. Naast Nederlandse artiesten werd er ook veel geluisterd naar Nederlandstalige podcasts. Met op nummer één, net als vorig jaar, de podcast ‘Geuze & Gorgels’. Nauw gevolgd door ‘BROERS’ met Sam en Rijk. Nieuw in de top drie meest gestreamde podcasts in Nederland is ‘NU.nl nieuws’.

Meer vrouwelijke artiesten en podcasts

Er zijn meer vrouwelijke artiesten en podcast-hosts in de charts te zien dan voorheen, met o.a. S10, Suzan (van Freek), MEAU, Sigourney K en Taylor Swift. In de top 3 meest gestreamde podcasts wereldwijd zien we ook twee vrouwelijke nieuwkomers. ‘Call Her Daddy’ van Alex Cooper op twee, gevolgd door ‘Anything Goes with Emma Chamberlain’ op de derde plaats.

Nieuwe functies in 2022

Vanaf vandaag kunnen gebruikers hun gepersonaliseerde Spotify Wrapped ervaring in de app bekijken. Dit jaar zijn er een aantal nieuwe functies toegevoegd:
 • Jouw jaar in audio: Your Listening Personality laat zien welke persoonlijkheid je luistergedrag het meeste reflecteert. Audio Day geeft een inkijkje in hoe jouw muzieksmaak gedurende de dag verandert.
• Artiesten en makers meer verbinden: in de Wrapped-hub is nu ook merchandise te vinden van jouw top artiesten.
• Deel meer: Dit jaar is het mogelijk om je Spotify Wrapped te delen op Whatsapp, Instagram Direct Message, Facebook Messenger en Line. Fans kunnen ook in Snapchat hun luister persoonlijkheid delen met een filter en een Wrapped thema voor Bitmoji’s en GIFjes.
• Wrapped in Roblox: Het Spotify Island staat in het teken van Wrapped geïnspireerde speurtochten, games, virtuele merch en photobooths met 12 verschillende artiesten zoals: Bizarrap, Black Sherif, Calvin Harris, CRO, Doechii, Eslabon Armado, Miranda Lambert, NIKI, NewJeans, Stray Kids, SUNMI en Tove Lo.
• FC Barcelona spelers doen mee: Door de samenwerking tussen Spotify en FC Barcelona kunnen fans 2022 Wrapped-video's vinden van enkele spelers, waaronder Robert Lewandowski, Alexia Putellas, Pedri en Ansu Fati.

Daarnaast heeft Spotify ook de Wrapped Creator-ervaring voor podcastmakers en artiesten gelanceerd. Met toegang tot een geïndividualiseerde Wrapped microsite, kunnen makers de manieren terugzien waarop hun fans dit jaar hebben geluisterd. In Spotify for the Record is meer informatie te vinden.