Helft van Nederlanders staat open voor refurbished kerstcadeaus
De Nederlander duikt in december traditiegetrouw de (virtuele) winkelstraat in. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de omzet van de Nederlandse detailhandel in de decembermaand van 2019 tot 2023 ieder jaar hoger is dan het jaar daarvoor, met uitzondering van het jaar 2020. Gelijktijdig met deze groei in consumptie werkt Nederland eraan om in 2050 een circulaire economie te hebben en klimaatneutraal te zijn.
Duurzamere cadeaus onder de kerstboom kunnen daar een positieve bijdrage aan leveren. Refurbed onderzocht daarom onder 1.000 respondenten de attitude van Nederlanders tegenover het geven en krijgen van refurbished kerstcadeaus.
Helft van Nederlanders overweegt refurbished cadeau
Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (49%) van de Nederlandse consumenten zich voorstellen een refurbished apparaat als kerstcadeau te geven, tegenover iets meer dan een derde (37%) van de consumenten die geen refurbished apparaat met kerst wil geven. Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten tussen de 18 en 54 zou overwegen om een refurbished apparaat te geven met kerst, terwijl het voor de meeste Nederlandse consumenten ouder dan 55 moeilijker voor te stellen is (39%).
Duurzaamheid belangrijkste overtuiging
Van de respondenten die open staan voor refurbished kerstcadeaus, staat consumentenelektronica (62%) bovenaan het lijstje, gevolgd door IT-producten (49%), keukenapparatuur (42%) en/of huishoudelijke elektronica (41%). De meest voorkomende reden om een refurbished cadeau te geven is, omdat het duurzamer is dan een nieuw product (71%). Over het algemeen is een meerderheid van 60% van de Nederlandse consumenten blij met een refurbished cadeau onder de kerstboom.
Andere kijk op 'nieuw'
Refurbed heeft als missie om de betekenis van ‘nieuw’ te herdefiniëren. Producten die als nieuw functioneren, zoals refurbished producten, behoren ook tot deze categorie. De attitude van de consument tegenover refurbished is daarbij essentieel, en daarom is Kilian Kaminski, één van de drie oprichters van refurbed, blij met de uitkomst van het onderzoek. Kaminski: “De cijfers laten zien dat steeds meer mensen open staan voor refurbished producten. In onze ambitie om toe te werken naar een volledig circulaire economie hebben we iedereen nodig. In de huidige consumptiemaatschappij moet hergebruik de norm worden, juist in periodes waarin we elkaar verwennen met cadeaus. Want je maakt mensen ook blij met goed werkende, duurzamere varianten.”