2023 trends voor programmatic digital advertising

2023 trends voor programmatic digital advertising

17-12-2022 (17:49) - Tech

PubMatic, een technologiebedrijf dat een toekomstgerichte supply chain levert voor digital advertising, onderscheidt vijf  technologische trends voor programmatic digital advertising in 2023:

Verdere consolidatie van de markt

De sector wordt volwassen: digital is nu goed voor 70% van alle reclame-uitgaven wereldwijd. Mediabureaus en adverteerders zijn steeds vaker op zoek naar efficiënte en effectieve oplossingen, en minder naar goed uitziende maar onbewezen oplossingen. We zullen verdere consolidatie zien als gevolg van stijgende rentetarieven, beursschommelingen en toenemende privacyregelgeving rond data.

Dominantie van omnichannel-video

Videocontent, in allerlei soorten, is het snelst groeiende format binnen het ecosysteem. Het omvat niet alleen Connected TV (CTV) maar ook Over-The-Top (OTT), mobile app video en mobile web video. Video's zullen ongeveer tweederde van de digital advertisingbestedingen uitmaken. Dit zorgt voor een interessante dynamiek omdat merken de voorkeur zullen geven aan video boven performance. Adverteerders en mediabureaus in de sector moeten efficiënter te werk gaan met het oog op de hoge CPM’s en omdat er tegenwoordig meer directe methoden bestaan om video in te kopen.

Meer aandacht voor Supply Path Optimization

Met behulp van Supply Path Optimization (SPO) heeft de sector grote stappen gezet om de supply chain transparanter en gebalanceerder te maken. Dit komt mede doordat buyers en publishers beter moeten samenwerken om transacties efficiënter te maken. Bij het opzetten van SPO-deals met buyers dient er aan diverse voorwaarden te worden voldaan. Hoewel de prijs belangrijk is, is innovatie een cruciale factor.

Denk aan een op maat gemaakte technologische oplossing of toegang tot data die de buyer meerwaarde biedt. Zo kunnen media buyers nadenken over hoe ze efficiënt kunnen inkopen voor hun klanten en tegelijkertijd een omgeving creëren waarin publishers de waarde van hun content en publiek kunnen maximaliseren.

Duurzaamheid

Aangezien de consumptie van digitale content is gestegen en digital advertising steeds betere resultaten heeft opgeleverd voor adverteerders, is de omvang en reikwijdte van het internet ook toegenomen. Wereldwijd is het internetgebruik goed voor 3,7% van de wereldwijde CO2-uitstoot, wat overeenkomt met al het luchtverkeer ter wereld.

Een decennium geleden was het gebruikelijk om vragen over papierrecycling te zien in RFI's voor media of technologie, maar tegenwoordig gaan de vragen veel verder. Merken willen dat hun partners niet alleen de beste technologieplatforms voor media optimization bieden, maar dat ze ook aantoonbaar kunnen bewijzen hoe ze hun impact op het milieu minimaliseren.

Adverteerders en mediabureaus zijn steeds vaker bezig om de CO2-uitstoot van hun mediacampagnes te verminderen. Hierbij worden drie belangrijke methodes overwogen:

Hun dataoverdracht energie-efficiënter maken
De hoeveelheid gebruikte data verminderen
Schone energie gebruiken om het internet van stroom te voorzien

Meer transparantie en samenwerking binnen de sector

Het gebruik van de juiste technologie is essentieel om de supply chain transparanter te maken. Dit is iets waar zowel de buy- als de sell-kant verantwoordelijk voor zijn. Iedereen die betrokken is bij een programmatic transactie - van leverancier tot tussenpersoon of buyer - dient over de juiste rapportagetools beschikken om volledige transparantie van de transactie te garanderen.

Bovendien is het cruciaal dat er onderling meer informatie wordt verstrekt en beter wordt samengewerkt om de transparantie te verbeteren. Het beste is om eerst vertrouwd te raken met betrouwbare bronnen en gesprekken te voeren met klanten, zodat zij weten waar hun media-investeringen naartoe gaan. Het wordt dan namelijk makkelijker voor ad tech-bedrijven om hun meerwaarde duidelijk te maken en toegang te krijgen tot uitgebreide data.

Het lijdt geen twijfel dat programmatic een blijvertje is. Er liggen enorme kansen voor het grijpen, zeker nu de sector op weg is naar échte samenwerking.