
Cabau lifestyle groeit met community-first marketing
Het Nederlandse lifestyle merk Cabau lifestyle ruilt vluchtige marketingcampagnes in voor een strategie die zich focust op een duurzame relatie met de klant. De kern van deze nieuwe aanpak is een community-gedreven model waarin organische groei en betaalde advertenties elkaar versterken. Strategisch marketingpartner CroudX begeleidt deze transformatie, die laat zien hoe branding en performance samen zorgen voor voorspelbare, lange termijn groei.
Deze aanpak resulteerde in onder andere 228% meer omzet uit nieuwe leden en 184% groei in revenue. Daarnaast leverde het een opschaling van het advertentiebudget met 900% en een verlaging van de acquisitiekosten met 20%.
De basis van deze aanpak begint bij een interactieve quiz die wekelijks duizenden nieuwe community-leden aantrekt. Naast de basisgegevens verzamelt de quiz vooral belangrijke inzichten over motivatie, sporten en afvallen. Deze informatie maakt gerichte segmentatie mogelijk en wordt gebruikt voor relevante content en gepersonaliseerd advies, zodat deelnemers direct zien welke producten het beste bij hun doelen passen.
Organisch te werk
"We vangen de waarde van de community in data en gebruiken die om onze betaalde campagnes te voeden. Groei is hierdoor geen kwestie meer van geluk of een virale video, maar een voorspelbaar en schaalbaar systeem. We versterken wat organisch al werkt, waardoor elke euro die we investeren een maximaal en meetbaar rendement oplevert", vertelt Jesse van der Plas, Strategy Lead bij CroudX.
De content wordt verspreid via een vierlagen-structuur, van oprichtster Yolanthe Cabau, via ambassadeurs en influencers, tot creators en klanten zelf. Deze structuur versterkt de authenticiteit en laat de community organisch groeien. De samenwerking laat zien branding en perfomance elkaar niet uit sluiten. Door een authentieke community data-gedreven te koppelen aan een performance-strategie ontstaat een toekomstbestendige groeimethode.