Het échte verhaal van de metaverse

03-11-2021 (15:14) - Tech

Tijdens de 7e editie van VRDays Europe, van 13 t/m 17 november in Amsterdam, wordt onderzocht of en hoe technieken als virtual reality en augmented reality een positieve maatschappelijke impact kunnen hebben. Heeft immersive technology de sleutel voor een betere toekomst in zich? Wat is de verwachte economische groei in de XR-industrie tot 2025? En hoe ziet de metaverse, de nieuwste hype, er nu precies uit? 

Het festival vindt plaats in de openbare bibliotheek op het Amsterdamse Oosterdok. Digitaal is het te volgen via de Laval Virtual World, met een aanvullend programma, en in 20 steden over de wereld waar Global Partner Events plaatsvinden. Vijf dagen lang worden deelnemers ondergedompeld in immersive technology. Iedere dag heeft een eigen thema om de vele toepassingen van en vragen over de ontwikkelingen van de technologieën alle aandacht te kunnen geven. Van ‘Werk, leven & ethiek’ in de journalistiek op dag 1 tot ‘De kunsten’ met musea, NFT’s en dans op dag 5. 
 

Door de recent bekendgemaakte plannen van Facebook (nu Meta) om te investeren in immersive technology in het algemeen en de metaverse in het bijzonder, is er wereldwijd steeds meer behoefte aan relevante informatie, onderzoeken en demonstraties op dit gebied. VRDays Europe voorziet tijdens het hoofdthema What the metaverse! in deze behoefte door middel van sessies en demo’s met experts die de laatste ontwikkelingen delen en bespreken. Met onder meer virtual reality pionier Tony Parisi; vier female metaverse founders under 30 (zaterdag 13 november): Amber Slooten (The Fabricant), Charli Cohen (NEXTWEAR), Evelyn Mora (Digital Village), Bianca Carague; en een sessie met het Ministerie van Justitie en VeiligheidRathenau Instituut en Edo Haveman van Meta (voorheen Facebook) op zondag 14 november. 
 

MediaScape XR

Immersive Tech Week 2021 biedt ruim dertig gratis demonstraties en ervaringen. Onder andere de wereldpremière van MediaScape XR, waarbij bezoekers op afstand in het virtuele museum van Beeld en Geluid kunnen interacteren met de museumcollectie, en de HP Reverb G2 Omnicept Edition, die je helpt met het spreken in het openbaar en andere zakelijke toepassingen. Daarnaast presenteert Church of VR een selectie van de beste virtual reality-projecten uit de afgelopen jaren. Zoals de Oxytocina Machina van Studio VRij en Zalán Szakács, een buitengewone ervaring waarbij de grenzen tussen realiteit en VR vervagen. Sammie de Vries (Studio VRij) “In de metaverse van Oxytocina Machina willen we laten zien dat je in VR een diepe connectie met een onbekend persoon kan maken, dat je zelfs op grote fysieke afstand het verbindingshormoon oxytocine aanmaakt. Je bent aan het lachen, spelen, knuffelen en delen.“
 

funding

Op economisch vlak wordt er ook veel verwacht van deze ontwikkelingen. De Europese XR-industrie zal tot 2025 tot 65 miljard euro opbrengen en directe werkgelegenheid gaan bieden voor circa 860.000 mensen.  Om hierin te ondersteunen, organiseert VRDays online de Immersive Funding Market voor geselecteerde professionals, van 15 t/m 17 november. In deze funding markt krijgen geselecteerde startups, researchers en kunstenaars pitch training en de kans om zich te presenteren aan een internationaal gezelschap van financiers. 
 

Citizens Think Tank

Omdat de te verwachten impact van immersieve technologieën op het dagelijks leven van mensen groot zal worden is het van belang burgers een stem te geven. VRDays organiseert dit jaar de eerste editie van de Citizens Think Tank in de OBA en in verschillende Global Partner events. Wat willen burgers nou eigenlijk van immersieve technologieën en de metaverse? De resultaten worden in januari 2022 gepresenteerd. 

VRDays Europe, 13-17 november 2021, OBA Oosterdok, Amsterdam.