Technologieadviesbureau Thoughtworks klaar om op te schalen in Nederland

17-10-2022 (11:01) - Tech

Het wereldwijd opererende technologie adviesbureau Thoughtworks (NASDAQ:TWKS)opende vorig jaar de vestiging in Amsterdam. Met een focus op verantwoorde technologie en het gelijkstellen van maatschappelijke impact met bedrijfsresultaat, wil Thoughtworks een voorbeeld zijn. Vanuit Amsterdam en met de komst van managing director Martin ter Horst gaat Thoughtworks nu de Europese ambities verder kracht bij zetten.

Thoughtworks heeft Martin ter Horst (foto) aangesteld om als managing director het ideale team samen te stellen en de gewenste groei te bewerkstelligen. Er is inmiddels een team samengesteld van bijna 30 technologen en consultants, software ontwerpers, ontwikkelaars, AI-specialisten en data scientists. De organisatie werkt sinds eind vorig jaar aan het fundament voor de Nederlandse operatie en richt zich nu op opschaling en meer impact creatie.

Thoughtworks startte in 1993 in Chicago als sociaal experiment, om te bewijzen dat een commercieel tech consultancybedrijf maatschappelijke verandering kan realiseren. Met het doel om met de integratie van strategie en technologie meer impact te realiseren dan alleen op de bottom line. Thoughtworks gelooft dat als technologie eerlijk, inclusief en duurzaam wordt toegepast, er samen buitengewone impact gemaakt kan worden.

Toegankelijk voor iedereen

Vanuit deze overtuiging werkt Thoughtworks het liefst met klanten die veranderbereid zijn om meer impact te maken. De technologen van Thoughtworks voelen een verantwoordelijkheid en noodzaak om te zorgen dat innovatie een waardevolle bijdrage aan de maatschappij levert. Technologie moet voor iedereen toegankelijk zijn en op een zo klimaatvriendelijke manier worden toegepast. Vanuit die visie ontwikkelde Thoughtworks onder andere de open-source Cloud Carbon Footprint tool. Het instrument is erop gericht om de CO2 voetafdruk van tech te reduceren.

“We dragen zeer actief bij aan innovaties in de hele sector en de open source gemeenschap,” aldus Martin ter Horst. “Maar we kijken ook naar de impact van ons werk voor klanten. Daarom ontwikkelen we methodes en tools voor bedrijven om positieve veranderingen te creëren. Onze droom is Nederlandse organisaties te inspireren om maatschappelijke impact na te streven door anders naar technologie en de toepassing ervan te kijken.”