YPA: Amber van den Berg
13-07-2021 (18:37) - Young People in Advertising
Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: Amber van den Berg, eerstejaars student aan The New School Amsterdam over de short die ze voor de Cannes Lions maakte en inspireren.
Wat inspireert jou en waarom?
Ik krijg voornamelijk veel inspiratie van m’n moeder - zij coacht mensen en is therapeut. Ze is heel veel bezig van de relatie tussen lichaam en geest, en dat bijvoorbeeld geestelijke problemen een fysieke uiting kunnen hebben - ze is daardoor veel bezig met het onderbewustzijn. Mijn filosofiedocent op de middelbare school heeft mij ook heel erg geïnspireerd, ik vind filosofie in het algemeen daarom ook heel interessant en probeer er daarom veel over te lezen. Ik lees bijvoorbeeld nu ‘Socrates op sneakers' en ‘De zin van het leven: Gesprekken over de essentie van ons bestaan’. Mijn oma zat ook bij een filosfieclub, waardoor ik veel in aanraking gekomen ben bij thema’s die daarin aan bod komen.
Ik krijg voornamelijk veel inspiratie van m’n moeder - zij coacht mensen en is therapeut. Ze is heel veel bezig van de relatie tussen lichaam en geest, en dat bijvoorbeeld geestelijke problemen een fysieke uiting kunnen hebben - ze is daardoor veel bezig met het onderbewustzijn. Mijn filosofiedocent op de middelbare school heeft mij ook heel erg geïnspireerd, ik vind filosofie in het algemeen daarom ook heel interessant en probeer er daarom veel over te lezen. Ik lees bijvoorbeeld nu ‘Socrates op sneakers' en ‘De zin van het leven: Gesprekken over de essentie van ons bestaan’. Mijn oma zat ook bij een filosfieclub, waardoor ik veel in aanraking gekomen ben bij thema’s die daarin aan bod komen.
Hoe is het proces voor de Cannes Lions gegaan?
Op The New School heb ik een vak reclamepsychologie gevolgd waar we de opdracht kregen van Kyra Roest namens Cannes Lions om een korte film te maken over het creatief proces. Ik zag gelijk dat dat wel een big deal was dus ik wilde echt graag iets cools doen. Samen met Maartje Storsbergen en Nikki Nederhorst kregen we de briefing waarin we een synopsis moesten schrijven. De film was nog niet eens gemaakt, maar op basis daarvan werden wij uitgekozen om hem te maken voor Cannes.
Op The New School heb ik een vak reclamepsychologie gevolgd waar we de opdracht kregen van Kyra Roest namens Cannes Lions om een korte film te maken over het creatief proces. Ik zag gelijk dat dat wel een big deal was dus ik wilde echt graag iets cools doen. Samen met Maartje Storsbergen en Nikki Nederhorst kregen we de briefing waarin we een synopsis moesten schrijven. De film was nog niet eens gemaakt, maar op basis daarvan werden wij uitgekozen om hem te maken voor Cannes.
Hoe zie je jezelf in de toekomst?
Ik merk dat tijdens mijn studie mijn focus en doel heel erg licht op dat ik mensen wil inspireren, dat vind ik heel belangrijk voor het werk wart ik later ga doen. Ik weet nog niet op welke manier, maar dat ik mensen wil inspireren ligt vast. Ook wil ik nog een keer naar Spanje of een ander spaanstalig land om de taal te leren, en daar dan misschien ook wonen en werken.
Ik merk dat tijdens mijn studie mijn focus en doel heel erg licht op dat ik mensen wil inspireren, dat vind ik heel belangrijk voor het werk wart ik later ga doen. Ik weet nog niet op welke manier, maar dat ik mensen wil inspireren ligt vast. Ook wil ik nog een keer naar Spanje of een ander spaanstalig land om de taal te leren, en daar dan misschien ook wonen en werken.
Junior abonnement FONK
FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).