YPA: Yasmin Kuyper
11-05-2021 (16:32) - Young People in Advertising
Jonge mensen in het vak - wie zijn het, wat houdt ze bezig? En vooral: wat inspireert hen? FONK spreekt de jonkies van deze tijd in Young People in Advertising. Deze week: ondernemende Yasmin Kuyper, Performance Marketeer en Marketplace Specialist bij PaperDigits over hard werken en de toekomst van marketplaces.
Wat inspireert jou en waarom?
Mijn inspiratiebron is eigenlijk niet per se een persoon of film maar meer business women in het algemeen. Vrouwen die ondanks het krijgen en hebben van kinderen toch in staat zijn om een merk te bouwen of een bedrijf te starten en daarmee ook heel succesvol worden. Eén van mijn passies is kleding en vrouwen als Coco Chanel of de ondernemers achter MyJewellery inspireren mij daarom enorm. Ik denk dat je het concept van succesvolle vrouwen erg terugziet in de serie The Bold Type over een magazine voor vrouwen waar meerdere jonge vrouwen aan de top proberen te komen en waarbij de hoofdredacteur ook een vrouw is. Dat geeft veel inspiratie om zelf ook te groeien in mijn werk en om altijd door te blijven gaan. In de serie beginnen drie vrouwen als stagiair en die groeien dan langzaam door naar assistent naar weer hogerop, maar ze hebben evengoed een leuk en sociaal leven. In het boek ‘Nice girls don’t get the corner office’ worden tips gegeven om je als vrouw te profileren tot echte business boss. Vrouwen zijn toch snel geneigd zichzelf een beetje te downplayen of niet te aanwezig te willen zijn. Ik ben vanaf jongs af aan al een ondernemend type en heb vroeger ook geleerd hard te werken. Dat doe ik nog steeds, en ik krijg er veel complimenten voor. Daarom is het zo fijn dat ik vrij werd gelaten om mijzelf te laten groeien. Ik mocht al snel voor Bol.com aan de slag en ik heb hard gewerkt om het algoritme en het gehele platform volledig te kunnen beheren. Hierdoor heb ik ook webinars mogen geven vanuit Bol.com als Migration Manager.
Mijn inspiratiebron is eigenlijk niet per se een persoon of film maar meer business women in het algemeen. Vrouwen die ondanks het krijgen en hebben van kinderen toch in staat zijn om een merk te bouwen of een bedrijf te starten en daarmee ook heel succesvol worden. Eén van mijn passies is kleding en vrouwen als Coco Chanel of de ondernemers achter MyJewellery inspireren mij daarom enorm. Ik denk dat je het concept van succesvolle vrouwen erg terugziet in de serie The Bold Type over een magazine voor vrouwen waar meerdere jonge vrouwen aan de top proberen te komen en waarbij de hoofdredacteur ook een vrouw is. Dat geeft veel inspiratie om zelf ook te groeien in mijn werk en om altijd door te blijven gaan. In de serie beginnen drie vrouwen als stagiair en die groeien dan langzaam door naar assistent naar weer hogerop, maar ze hebben evengoed een leuk en sociaal leven. In het boek ‘Nice girls don’t get the corner office’ worden tips gegeven om je als vrouw te profileren tot echte business boss. Vrouwen zijn toch snel geneigd zichzelf een beetje te downplayen of niet te aanwezig te willen zijn. Ik ben vanaf jongs af aan al een ondernemend type en heb vroeger ook geleerd hard te werken. Dat doe ik nog steeds, en ik krijg er veel complimenten voor. Daarom is het zo fijn dat ik vrij werd gelaten om mijzelf te laten groeien. Ik mocht al snel voor Bol.com aan de slag en ik heb hard gewerkt om het algoritme en het gehele platform volledig te kunnen beheren. Hierdoor heb ik ook webinars mogen geven vanuit Bol.com als Migration Manager.
Hoe kunnen bedrijven en adverteerders beter gebruik maken van marketplaces?
Google is bezig met een marketplace op de site zelf. Ik denk dat het binnen een paar jaar mogelijk wordt om te kopen óp Google zelf – nu wordt je nog doorgestuurd naar een aparte site – het hebben van een eigen site gaat minder belangrijk worden. Je als bedrijf aansluiten bij marketplaces als zalando, bol.com of amazon is denk ik heel belangrijk. Als je daar nu al in meegaat in plaats van als de markt straks al verzadigd is doe je daar veel voordeel mee.
Google is bezig met een marketplace op de site zelf. Ik denk dat het binnen een paar jaar mogelijk wordt om te kopen óp Google zelf – nu wordt je nog doorgestuurd naar een aparte site – het hebben van een eigen site gaat minder belangrijk worden. Je als bedrijf aansluiten bij marketplaces als zalando, bol.com of amazon is denk ik heel belangrijk. Als je daar nu al in meegaat in plaats van als de markt straks al verzadigd is doe je daar veel voordeel mee.
Wat zou je het allerliefste nog eens doen?
Ik zou heel graag een lingeriemerk starten omdat ik zie dat daar behoefte ligt voor vrouwen met een grotere cupmaat. Het liefst zou ik dan alles zelf doen namelijk, alles wat met ondernemen en marketing te maken heeft. Maar voor nu hoop ik vooral nog heel erg te groeien binnen PaperDigits en nog wat hogerop te komen.
Ik zou heel graag een lingeriemerk starten omdat ik zie dat daar behoefte ligt voor vrouwen met een grotere cupmaat. Het liefst zou ik dan alles zelf doen namelijk, alles wat met ondernemen en marketing te maken heeft. Maar voor nu hoop ik vooral nog heel erg te groeien binnen PaperDigits en nog wat hogerop te komen.
Junior abonnement FONK
FONK heeft jong creatief talent graag een podium. Niet alleen online, maar ook in FONK magazine. Ben je niet ouder dan 25 jaar, maak dan gebruik van het junior abonnement en ontvang 26 edities van FONK magazine digitaal met 50% korting (€48,50 per jaar).