Alfred achter Vereniging Verkeersslachtoffers
23-04-2009 (10:20) - Bureaus
Voor veel mensen zijn cijfers over verkeersslachtoffers niets meer dan anonieme statistieken. Toch zijn de gevolgen van een verkeersongeval veel ingrijpender dan op het eerste gezicht lijkt. Niet alleen voor de slachtoffers, maar óók voor de mensen in hun nabije omgeving. Want achter elk verkeersongeval gaat een verhaal schuil. Zoals het verhaal van een moeder die er na het dodelijke ongeluk van haar partner alleen voor staat. Of het verhaal van een verkeersslachtoffer dat blijvend gebukt gaat onder een handicap en volledig afhankelijk is van de zorg van familie en vrienden. In een indrukwekkende video laat de Vereniging Verkeersslachtoffers zien dat het menselijke leed ook ná de eerste oorverdovende klap vaak nog jarenlang voelbaar is.
Elk jaar vallen ruim 800 doden als gevolg van een verkeersongeluk. Jaarlijks ondergaan meer dan 290.000 slachtoffers een medische behandeling vanwege letsel dat zij tijdens een ongeval hebben opgelopen. Van hen worden 21.000 personen in het ziekenhuis opgenomen. De helft van de slachtoffers bevindt zich ten tijde van het ongeluk op de fiets, bijna een kwart zit in een personenauto. Bijna acht op de tien dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door een botsing. Opvallend is dat bijna driekwart van de slachtoffers man is, vaak de kostwinner van het gezin. Niet alleen jonge mannen tussen 15 en 24 jaar zijn relatief vaak het slachtoffer van een verkeersongeluk. Het verkeer eist óók vaker dan gemiddeld zijn tol onder mannen ouder dan 75 jaar. Letsel als gevolg van een verkeersongeval is vaak zeer ernstig. Meer dan de helft van de slachtoffers wordt medisch behandeld als gevolg van een fractuur en 20 procent kampt met hersenletsel.
De campagne is gemaakt door reclamebureau Alfred.