Bureaus krijgen eigen podcast

09-02-2009 (09:55) - Bureaus

Afgelopen week is post-podcast.nl gelanceerd. Hiermee krijgt het groeiende aantal Nederlandse leveranciers in videopostproductie de kans zich op één plek te presenteren. Elke maand laat post-podcast.nl vier nieuwe podcasts zien; video-items waarin het postproductietalent de meest uiteenlopende beeldbewerkingtechnieken demonstreert.  Van freelancers tot grote concerns, zij laten met hun unieke content op post-podcast.nl zien wat zij de wereldwijde mediawereld kunnen bieden. De eerste uitzending zijn onder andere afkomstig van Glassworks Amsterdam en Hectic Electric.

Post productieprofessionals tonen hun werk met een showreel  - een compilatievideo - of een making off, maar kunnen hun aanbod ook toelichten in de vorm van een interview met het creatieve team of op een andere inventieve manier. Het aanbod van de editors, coloristen, animatoren en andere leveranciers kan, eenmaal geplaatst, op elk moment worden bekeken en kan nog twaalf maanden worden bekeken met de playlist. Post-podcast.nl biedt hiermee op termijn een waardevolle database van al het beschikbare talent in Nederland. De podcast is direct door Apple opgenomen in de podcastdirectory en is ook te vinden in iTunes.

De toepassingen van bewegend beeld worden steeds talrijker.  Op televisie, internet, in de mobiele telefonie, maar ook in bedrijfspresentaties, lijkt niets onmogelijk. Er is een variëteit aan leveranciers die de postproductiemarkt verrijken met ieder hun eigen specialisme en werkgebied. Nederlands talent weet een belangrijke positie in te nemen; de afgelopen jaren heeft postproductietalent zich hier razendsnel ontwikkeld. Internationaal is er dan ook steeds meer aandacht voor Nederlandse commerciële projecten, maar ook voor Nederlandse documentaires en speelfilms en de daarmee gemoeide postproductie.

Voor adverteerders, reclamebureau’s en productenten is het niet altijd gemakkelijk de juiste leverancier voor een klus te vinden. Initiatiefnemer Niels Scheide, Freelance Post Producer, weet met post-podcast.nl een uitkomst te bieden. Scheide vertelt: ‘Steeds meer bedrijven kopen zelf postproductie in. Adverteerders, reclamebureaus en producenten benaderden mij vaak in hun zoektocht naar specifieke postproductieleveranciers; met mijn ervaring in de postproductie heb ik specifieke marktkennis opgedaan. Ik weet dat er veel Nederlands talent beschikbaar is, maar dat zij niet altijd even zichtbaar zijn. Ik trok dan ook de conclusie dat er een grote behoefte is aan een laagdrempelig podium over postproductie.’ Met post-podcast.nl lanceert Scheide de eerste Europese videopodcast over postproductie.          
De video-items  in podcastvorm zijn met een podcastreader - zoals  iTunes -  te bekijken, op zowel Mac als pc. Eenmaal aangemeld via de podcastlink, kunnen bezoekers de afleveringen  - die allemaal ongeveer drie minuten duren - heel eenvoudig downloaden en zelfs synchroniseren met bijvoorbeeld een iPhone. Zodra er nieuwe items beschikbaar zijn, worden ze automatisch getoond. Post-podcast.nl vraagt niet om persoonsgevens; het bekijken van de promo’s is dus volledig anoniem. Bovendien is het gratis en zonder abonnementskosten.
 


Media

Marketing

Economisch