Groei uit omzet internetbureaus

10-12-2009 (10:12) - Bureaus

In 2009 blijft de omzet van internetbureaus in Nederland gelijk. De groei is eruit. Ook de winstmarges staan onder druk. Toch wordt er gemiddeld in de branche nog wel winst gemaakt. Daarmee laat de internetindustrie zien dat het de financiële crisis het hoofd kan bieden. Dat blijkt uit onderzoek van het Platform Internet Bureaus Nederland. 
 
PIBN vertegenwoordigt de meest toonaangevende internetbureaus in de interactieve branche, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de marktomzet. PIBN doet jaarlijks onder haar leden onderzoek naar de ontwikkeling van de omzet- en winstcijfers. De prognose van de omzetcijfers van PIBN-leden over het boekjaar 2009 laat voor het eerst sinds vier jaar geen groei zien. 

Volgens PIBN-directeur Jonas Nouwen is dat opmerkelijk. ‘In de onderzoekscijfers van de afgelopen vier jaar heeft de omzetgroei altijd in de dubbele cijfers gezeten.’ Ook de winstmarges staan onder druk. Volgens directeur Jonas Nouwen van het PIBN is dit een gevolg is van de crisis. Nouwen benadrukt wel dat de cijfers meevallen. ‘De interactieve industrie ondergaat de crisis redelijk. Zeker als je dat vergelijkt met andere markten.’ 

De omzetcijfers van 2009 zijn nagenoeg gelijk aan die van 2008, zo leest het onderzoek onder PIBN-leden. En hoewel de winstmarges onder druk staan, worden er gemiddeld toch positieve resultaten geboekt. ‘Dat staat in schril contrast met andere industrieën waar de omzetten zijn gekelderd. Een teken dat de internet voor veel bedrijven tot de kernactiviteiten behoort en niet meer is weg te denken uit de moderne dienstverlening’, aldus Nouwen.

De analyse van de werkelijke omzet- en winstcijfers uit 2009 van de interactieve industrie wordt in april 2010 bekendgemaakt.
 


Reacties

Het enige mediumtype dat niet in de min is gegaan door de enorme verlaging van budgetten. Hopelijk voor deze branche niet alleen een positieve kijk/reactie op een tegenvallende ontwikkeling, maar is er bijvoorbeeld ook iets bekend over volumeontwikkeling?
tonmedia @ 10-12-2009 14:55 uur

Media

Marketing

Economisch