Jarige Citroën in nieuw jasje

12-02-2009 (10:36) - Bureaus

Citroën heeft afgelopen week in 34 landen tegelijkertijd haar nieuwe merkbeleving gepresenteerd. Met een knipoog naar de historie gebeurde dit op de geboortedag van André Citroën (Parijs 1878). De autowereld kenmerkt zich door veranderingen van gewoonten en nieuwe benaderingswijzen tussen klanten en automerken. In deze context ‘vindt Citroën zichzelf opnieuw uit’ zo luidt het motto. Een nieuwe visuele identiteit, een vernieuwde klantbenadering, een nieuwe productlijn: Citroën schrijft op 90-jarige leeftijd een nieuwe pagina in de geschiedenis.
 
Het doel hiervan is om na het succes van de Citroën C4 Picasso, marktleider in het M1 MPV segment, en de in de zakelijke markt succesvolle Citroën C5 het merk Citroën meer waarde te geven en zodoende het gamma te dragen en te ondersteunen. Per directe ingang staat Citroën aan de basis van een nieuw wereldwijd project: een nieuwe visuele identiteit (zowel huisstijl, communicatie-uitingen als uitstraling van dealerbedrijven), en nieuwe productlijnen om daarmee nog beter te voldoen aan verwachtingen van nieuwe en bestaande klanten.
 
Zo wordt er voor het eerst in 20 jaar een vernieuwd logo geïntroduceerd. De ontwerpers zijn erin geslaagd met behoud van de visuele herkenbaarheid iets nieuws en moderns te ontwikkelen. Zo hebben de chevrons meer kracht en reliëf gekregen om uit te drukken dat het merk Citroën staat voor beweging en technologische voorsprong. De merknaam Citroën wordt genoteerd onder de chevrons, is voorzien van zijn rode kleur, en legt hiermee een brug tussen geschiedenis en toekomst. Een ander belangrijk onderdeel binnen de nieuwe merkbeleving vormt een parallelle modellijn die het voorvoegsel DS krijgt, waarmee men verwijst naar het legendarische type uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Deze lijn bestaat uit drie nieuwe modellen, in het B, M1 en M2 segment die vanaf 2010 zullen worden geïntroduceerd. Deze auto’s zullen respectievelijk DS3, DS4 en DS5 gaan heten en vertegenwoordigen als onderdeel van de DS-serie binnen het Citroën-gamma het premiumniveau.
 
Het bureau achter deze huisstijlrevisie is Euro RSCG.
 


Media

Marketing

Economisch