Ludiek Dawn lanceert Dawnbot
05-01-2017 (13:05) - Bureaus
Vandaag lanceert reclamebureau Dawn de Dawnbot, een chatbot die via een aantal vragen een campagne maakt voor je merk. Dawn wil hiermee laten zien dat ook de creatieve sector niet ontkomt aan de digitalisering en het gebruik van AI (artificial intelligence) als het gaat om het maken van unieke campagnes. 'Ons goede voornemen voor 2017 is nog meer lef tonen. Anders kunnen we ons werk net zo goed overlaten aan een bot - en die hebben we dus ook gebouwd.'
Dawn, het bureau achter campagnes voor Triodos Bank, Eneco, Artis, FNV en Bavaria, heeft een chatbot gemaakt die met maar zes vragen meer dan 300 variaties genereert om een campagne te maken. De bot stelt aan aantal simpele vragen zoals, ga je voor een groenere wereld of ben je voor meer transparantie? Sta je voor alles samen doen of juist het individu in z’n kracht zetten? De vragen kunnen middels emoji’s beantwoord worden. Vervolgens genereert de bot, zonder dat er mensen aan te pas komen, automatisch een unieke campagne voor elk merk.
sausje
De bot is volgens het bureau illustratief voor de visie van Dawn; merken hebben juist in deze tijd een sterke en duidelijke point of view nodig met een eigen verhaal. Bij Dawn merken ze dat hetzelfde concept als een soort sausje wordt gebruikt waardoor alles hetzelfde gaat smaken en reclamefilms er steeds meer hetzelfde uit komen te zien.
mensenwerk
David Snellenberg, oprichter en Creative Director van Dawn voegt toe: 'Ons goede voornemen voor 2017 is dan ook; nog meer lef tonen, de lat hoger leggen en samenwerken met de merken, partners en mensen die daarin geloven. Anders kunnen we ons werk net zo goed overlaten aan een bot - en die hebben we dus ook gebouwd. Echte creativiteit is nog altijd mensenwerk gekoppeld aan kennis. Intuïtie en data zijn de gouden combinatie.'
Dawnbot Introductie from Dawn Amsterdam on Vimeo.