Primeur voor Donorvoorlichting
25-02-2009 (10:03) - Bureaus
IGZ-Donorvoorlichting start in maart met een wervingscampagne onder alle 18-jarige Nederlanders. Naast een aanschrijving op het huisadres staat in deze campagne de webcam centraal. Alle jongeren die in 1990 geboren zijn, krijgen half maart een donorformulier en een folder thuisgestuurd. Zowel de folders als het formulier zijn voorzien van een spectaculaire 3D-animatie. Deze animatie komt tot leven als het formulier of de folder voor de webcam wordt gehouden. In Nederland is NIGZ-Donorvoorlichting de allereerste partij die gebruikmaakt van webbased augmented reality, ofwel het combineren van de echte wereld met virtuele data. Wereldwijd is het pas de derde keer dat deze toepassing wordt gebruikt.
Ga voor een preview van de campagne naar www.donorformulier.nl, klik door naar het webcamgedeelte en een ActiveX-toepassing komt direct naar voren. Deze installatie duurt tien seconden. Vervolgens zal de webcam worden herkend. Wanneer de webcam is geactiveerd, kan het donorformulier en de folder worden getoond aan de webcam. De 3D-animatie zal vervolgens vanzelf starten. Wanneer het donorformulier uit het zicht van de webcam wordt gehaald, verdwijnt het effect.
Mediaxplain heeft samen met Touching Media en NIGZ-Donorvoorlichting de animatie bedacht. Touching Media heeft de applicatie gebouwd. Mediaxplain heeft Microsoft benaderd, die zich direct als partner voor dit project opwierp. Zo zal er vanaf 1 maart een grote campagne te zien zijn voor donorregistratie op het MSN platform. Radio 538 en Slam FM reageerden eveneens direct enthousiast en hebben extra mediaruimte aangeboden om deze campagne te ondersteunen.
TMF gaat behalve billboarding ook speciale items wijden aan de nieuwe technologie en natuurlijk aan het belang van registratie als donor. De informatiefolder en het donorformulier zullen door het Donorregister naar ruim 190 duizend jongeren die in 1990 geboren zijn, worden verzonden. NIGZ-Donorvoorlichting neemt de campagne voor haar rekening.