Reclamesector beschermt privacy
15-04-2011 (09:16) - Bureaus
De Europese online reclamesector presenteert haar kader voor Europese zelfregulering op het gebied van online reclame op basis van anoniem surfgedrag, ook wel Online Behavioural Advertising (OBA) genoemd. Om verregaande transparantie en controle voor internetgebruikers te verzekeren, lanceert de sector een pan-Europese consumentenwebsite voor het individueel beheren van privacy-voorkeuren (www.youronlinechoices.eu). Deze nieuwe website voorziet de consument in informatie over OBA en biedt de consument de mogelijkheid om zijn OBA-voorkeuren te beheren of uit te schakelen. Ook wordt duidelijk gemaakt dat het slechts gaat om verzameling van anonieme gegevens.
De samenwerkende brancheorganisaties Bond van Adverteerders (BVA), Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), Branchevereniging voor Dialoogmarketing (DDMA), Interactive Advertising Bureau (IAB), Nederlands Uitgevers Verbond (NUV), Thuiswinkel.org, Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) en Verenigde Internetexploitanten (VINEX) hebben ruime tijd gewerkt aan het kader voor zelfregulering. De gedragscode wordt Europabreed geïmplementeerd en wordt ook in Nederland branchebreed gedragen.
‘De internetgebruiker moet met een prettig gevoel online kunnen shoppen en content bekijken zonder het gevoel te hebben 'stiekem' gevolgd te worden. Transparantie bieden wat betreft de laatste innovaties in de reclame industrie staat hier centraal. Dit initiatief introduceert zelfregulering voor gerichte reclame ondersteund door nalevings- en toezichtmechanismen. Het is een resultaat waar we na een jaar van hard werken blij mee kunnen zijn. Het is mooi om te zien dat de verschillende representanten uit onze industrie op één lijn zitten en goed samenwerken’, aldus Joris van Heukelom, Voorzitter van IAB Nederland.
De verplichtingen van het zelfregulerend kader hebben als doel de transparantie te verbeteren bij het aanbieden van gerichte reclame. Consumenten zullen meer controle kunnen uitoefenen door een aantal nieuwe toepassingen. De komende tijd zal de OBA-reclame van de organisaties die zich achter het zelfregulerend kader scharen, een icoon gaan bevatten dat aan de consument aangeeft dat OBA gebruikt wordt. Een klik op het icoon leidt de consument naar de nieuwe pan-Europese website (www.youronlinechoices.eu) die meer informatie geeft over OBA-reclame, de bedrijven die actief zijn op het gebied van OBA en een toepassing om de OBA-voorkeuren te beheren of uit te schakelen.
Niet alleen leden van de samenwerkende brancheverenigingen moeten aan het zelfregulerend kader voldoen. Het kader werd vorige week aangenomen door de Europese Stichting Reclame Code (EASA). Via deze weg kunnen de gedragsregels onderdeel worden van de Nederlandse Reclame Code die geldt voor de hele branche. Bovendien kan ook de wettelijke toezichthouder op grond van professionele toewijding toezien op naleving van de gedragscode.