Snuivende babysitter blijkt reclamestunt

18-12-2009 (10:00) - Bureaus

Alle commotie ontstaan op nieuwssites en diverse ouderfora om het recent opgedoken filmpje waarin een kind te zien is dat drugs gebruikt, terwijl het oppassende stelletje niet of nauwelijks onder de indruk lijkt te zijn van wat er gebeurd, blijkt een ‘guerrillastunt’. De film is helemaal niet stiekem opgenomen om de oppas te betrappen op roken binnenshuis. Het is een‘viral’ voor www.GreenJump.nl , gemaakt in samenwerking met de creatievelingen van Purple Cows. Green Jump is een informatief blog en een webshop die voor 100% gefocust is op biologische en gifvrije producten voor baby’s en kinderen, dus bijvoorbeeld zonder weekmakers, formaldehyde en resten van bestrijdingsmiddelen.

Het filmpje is inmiddels door meer dan 150.000 mensen bekeken en werd door diverse nationale en internationale media (waaronder Geen Stijl, Nu.nl en buitenlandse websites) opgepakt . Het veroorzaakte een storm van verontwaardiging onder mensen die zich boos maakten om de drugs in de buurt van het kindje. Initiatiefnemer Manon Gagic van Green Jump spreekt van een geslaagde actie: ‘Met een budget van vrijwel nul, heeft een drastische aanpak als deze het grootste effect. We hebben best een tijd getwijfeld want natuurlijk kun je alcohol, sigaretten en drugs niet één op één vergelijken met de giftige stoffen die in baby- en kinderproducten zitten. Tegelijkertijd zitten er in onverwacht veel alledaagse baby- en kinderspullen giftige stoffen die op de langere termijn absoluut erg schadelijk voor de gezondheid zijn, zeker voor kleine kinderen. Wij willen hier graag meer aandacht voor. We hopen dat we op deze manier ouders wat bewuster gemaakt hebben van risico’s die kleven aan hele normale producten die in Nederland gewoon te koop zijn.’

Het idee voor een reclamestunt ontstond door samenwerking met een ander ‘goed doel’: de Twitterveiling. Op de Twitterveiling boden de creatievelingen van Purple Cows hun diensten aan. De opbrengst van deze veiling ging naar een weeshuis in Afghanistan en met de veiling van hun dienst werd de opbrengst weer flink verhoogd. Uit die samenwerking ontstond het idee voor de viral. Aan de film bleek namelijk nog een tweede deel gekoppeld te zijn, waarin de link met Greenjump.nl werd uitgelegd. In twee titels stond: ‘9 van de 10 kijkers reageert geschokt op deze beelden’ en ‘Terwijl niemand beseft aan welke gifstoffen we onze kinderen elke dag weer blootstellen.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch