Buutvrij’s ‘Crisis Schmisis’ succes
14-08-2013 (08:07) - Campagnes
Het Amsterdamse bureau Buutvrij heeft veertig dagen, zonder van tevoren afgesproken vergoeding, gewerkt voor merken, mensen en instanties. Het idee achter de actie, genaamd ‘Crisis Schmisis’ was om het financiële risico en daarmee de angst bij opdrachtgevers weg te nemen bij het investeren in creativiteit en innovatie. Achteraf mochten opdrachtgevers zelf de vergoeding bepalen.
Het experiment waarbij de geldkraan letterlijk dicht werd gedraaid, kostte het bureau bijna de kop. Toch is het experiment uiteindelijk een succes geworden. Het leverde het twaalfkoppige bureau 152 potentiele klanten en zes nieuwe opdrachten op. Er was zelfs een groot aantal creatieven van andere bureaus dat kosteloos meehielp. Opmerkelijk was dat het ziekteverzuim bij het team, dat gemiddeld 16 uur per dag werkte, nul procent was.
‘Al op de eerste dag dat het initiatief bekend werd gemaakt, kwamen er zeventien aanvragen binnen. Na veertig dagen stond de teller op ruim 150 opdrachten’, aldus Reuben Alexander (34, mede-eigenaar).