Forse winstgroei Wegener

09-08-2007 (10:40) - Economisch

Het resultaat van Koninklijke Wegener is in het eerste halfjaar fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) in de eerste zes maanden steeg met 47,5 procent van 24 miljoen euro in 2006 tot 35,4 miljoen euro. De verbetering is zichtbaar bij alle bedrijfsonderdelen, vooral dankzij kostenbeheersing en een groei van de omzet bij huis-aan-huiskranten en bij de personeelsadvertenties in de dagbladen. Ook het positieve resultaat van AD NieuwsMedia (voor 37 procent geconsolideerd) droeg bij aan de verbetering.

De omzet van merken en diensten adverteerders in de dagbladen bleef echter achter bij die in het voorgaande jaar. Dit onderdeel van de advertentiemarkt vertoont nog een grillige ontwikkeling. Bij de beoordeling van de stijging van het resultaat dient rekening te worden gehouden met de omstandigheid dat het verloop in de eerste helft van 2006 zeer teleurstellend was. In totaal nam de omzet toe met 2,5 procent tot 345,0 miljoen euro. Autonoom steeg de omzet met 3,5 procent. Bij AD NieuwsMedia (37 procent) was nog sprake van een omzetdaling, welke een gevolg is van de ingrijpende veranderingen in 2005 en 2006.

De netto winst kwam uit op 23,8 miljoen euro ten opzichte van een netto verlies van 4,6 miljoen euro in de eerste helft van 2006. Exclusief bijzondere posten en na aftrek van het verschuldigde preferent dividend komt het netto resultaat (cash earnings) uit op 19,2 miljoen euro tegenover 8,6 miljoen euro in 2006.
In de loop van 2006 heeft Wegener nadrukkelijk gekozen voor de kernactiviteiten van kranten en online. Alle overige activiteiten zijn vervreemd en de huidige cijfers en vergelijkingen zijn dan ook gebaseerd op de voortgezette bedrijfsactiviteiten.

Bureaus

Media

Marketing