Lagere omzet voor Sligro

16-04-2009 (10:12) - Economisch

Groothandelaar en supermarktconcern Sligro heeft een lagere omzet behaald dan verwacht. De omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 518 miljoen euro tegen 520 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijf onthield zich donderdag, wegens de onzekere marktomstandigheden, van het geven van een verwachting voor het eerste halfjaar van 2009.

De groothandelsdivisie was in de eerste drie maanden goed voor een omzet van 338 miljoen euro, 3,1 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van de supermarktdivisie kwam ruim 6 procent lager uit dan een jaar eerder op 180 miljoen euro. Sligro stootte supermarkten af. De groei van de identieke consumentenomzet, de verkopen op vergelijkbare basis, kwam uit op 4,9 procent. De eigen winkelformule EM-Té realiseerde een groei van 5,8 procent en Golff, dat door zelfstandige ondernemers wordt gerund, behaalde een groei van 2,8 procent.

De groei is te danken - naar eigen zeggen - aan succesvolle promotieacties en verbeteringen die Sligro doorvoerde. Het bedrijf wil de twee supermarktformules samenvoegen en onder de formule EM-Té laten opereren. Niet rendabele winkels zullen worden afgestoten. Het gaat om ongeveer 15 procent van de totale  supermarktomzet. De verbeteringen moeten op termijn leiden tot een winstmarge van 3 tot 3,5 procent.

Uitvoering van dit zogeheten ’Masterplan’ zal in de eerste zes maanden van dit jaar leiden tot 'enige eenmalige lasten', aldus Sligro in het persbericht. Wel verwacht Sligro dat de naar eigen zeggen 'sterke financiêle positie' verder zal verbeteren.


Bureaus

Media

Marketing