Meerderheid consumenten staat open voor straat- of deurverkoop

24-11-2022 (09:44) - Economisch

Ook al hebben we er vaak geen zin in; toch staat 60% van de Nederlandse consumenten ervoor open om aangesproken te worden door een werver op straat, aan de deur of op locatie. Voor goede doelen ligt dit percentage op 61%, voor commerciële organisaties op 48%. Dat blijkt uit de DDMA Fieldmarketing Monitor, waarvoor 1.542 respondenten zijn ondervraagd.

Diana Janssen, directeur van branchevereniging DDMA: “Ik ben blij met dit onafhankelijke consumentenonderzoek. Met de inzichten weten we nu nog beter hoe de Nederlandse consument fieldmarketing ervaart. Werving op straat, aan de deur of op locatie is belangrijk voor de groei van veel organisaties, maar komt niet altijd even positief in het nieuws. Deze resultaten laten een andere kant zien. Een meerderheid van de Nederlanders staat open voor een aanbod en gaat ook wel eens op een aanbod in. Daarnaast maken de inzichten duidelijk welke prioriteiten de fieldmarketingsector moet stellen om de ervaring van de consument te verbeteren. Daar gaat onze DDMA Commissie Fieldmarketing dieper op in, met het adviesrapport en andere kennisactiviteiten.”

Relevantie

61% van de Nederlanders die in de afgelopen zes maanden is benaderd, is één of meerdere keren ingegaan op een aanbod van een goed doel naar aanleiding van fieldmarketing. Voor commerciële organisaties ligt dit percentage op 45%. Dit percentage neemt toe met 20 tot 30% als we specifiek kijken naar de mensen die openstaan om aangesproken te worden door een werver – de ‘acceptors.’ 63% daarvan ging in op een aanbod van een commerciële organisatie en 76% van een goed doel. De belangrijkste reden om op het aanbod in te gaan? Relevantie voor de consument zelf.

Frequentie van fieldmarketing

Het merendeel van de groep acceptors vindt de frequentie van fieldmarketing precies goed: 51% bij een commerciële organisatie en 63% bij een goed doel. 5% vindt de frequentie te laag.

Bekend met fieldmarketing

Als consumenten bekend zijn met verschillende aspecten van fieldmarketing, zijn zij ook eerder voorstander van het kanaal, laat de DDMA Fieldmarketing Monitor zien. Bovendien gaan zij vaker in op een aanbod.

Relevant aanbod

Een goed, relevant aanbod is voor consumenten in het geval van een commerciële organisatie de belangrijkste reden om op het aanbod in te gaan (41%). Voor goede doelen geldt hetzelfde: ‘feeling’ met het doel (38%), belang (24%) en actualiteit van het onderwerp (22%) zijn redenen om het goede doel te willen steunen. Dit laat zien dat het aanbieden van het juiste aanbod aan de juiste persoon essentieel is.

Meer begrip voor goede doelen

63% van de Nederlandse consumenten weet dat fieldmarketing effectief is om donateurs of klanten te werven. Over het algemeen heeft de consument meer begrip en acceptatie voor de inzet van fieldmarketing voor goede doelen dan voor commerciële organisaties. Bij commerciële organisaties is het daarom nog belangrijker om met een relevant aanbod te komen.

Transparantie

Duidelijkheid, correctheid en juistheid van informatie zorgen – naast de toon van het gesprek – voor een positieve(re) ervaring. Transparantie is dus onmisbaar.

Adviesrapport

De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft de inzichten uit de DDMA Fieldmarketing Monitor 2022 verwerkt in een adviesrapport, exclusief voor DDMA-leden. De adviezen richten zich onder meer op betere inzet van data om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste personen over te brengen. Ook deelt DDMA tips voor het creëren van een betere gesprekservaring en het meten van compliance en kwaliteit.


Bureaus

Media

Marketing