Miljoenen-injectie voor burgerjournalistiek

31-07-2007 (10:27) - Economisch

De burgerjournalistieke website NowPublic krijgt 7,8 miljoen euro van investeerders om het grootste nieuwsbedrijf ter wereld te worden. De website die in het Canadese Vancouver ontstaan is, groeit maandelijks met 35 procent en heeft zeker 120.000 'verslaggevers' die bijdragen leveren vanuit meer dan 140 landen. NowPublic laat hen met digitale camera of mobieltje gemaakte 'nieuwsfoto's en -video's' ' uploaden. De miljoeneninvestering zal mede gebruikt worden om de 'verslaggevers' te belonen en een systeem te ontwikkelen om bij nieuwsgebeurtenissen aanwezige verslaggevers te kunnen lokaliseren. Tot nu toe betaalde de site niet voor bijdrages en bleven de verhalen eigendom van de 'verslaggevers'. De site ontvangt wel geld voor het plaatsen van materiaal en het bemiddelen tussen bestaande media en burgerjournalisten. Time Magazine heeft NowPublic in haar top vijftig van websites geplaatst.

ANP

Bureaus

Media

Marketing