Omzet- en winstsprong TomTom
23-07-2008 (10:23) - Economisch
De Nederlandse navigatiegigant TomTom heeft de kwartaalomzet zien groeien tot 453 miljoen euro, een sprong van 72 procent. De nettowinst kwam uit op 52 miljoen euro. De winst steeg van 7 naar 52 procent, de omzet steeg van 264 miljoen naar 453 miljoen euro. Vergeleken met vorig jaar heeft het bedrijf 70 procent meer navigatiesystemen verkocht. In de drie maanden tot juli 2008 gingen 3,1 miljoen kastjes over de toonbank. Deze gingen grotendeels naar Europa, waar TomTom een marktaandeel heeft van tegen de 50 procent. In Amerika claimt TomTom een marktaandeel van 20 procent.De omzetgroei komt mede tot stand door de overname van Tele Atlas. Een tweede factor is de stijging van de verkoopprijs van TomTom-apparatuur, die met 12 procent groeide tot 131 euro.
De navigatiemarkt wordt steeds drukker. Zo heeft Nokia bekendgemaakt dat het 406.000 gratis versies van Nokia Maps heeft verzonden via internet. Daarnaast koopt het Amerikaanse Garmin Europese distributeurs op. Ook Road Group, het nieuwe bedrijf van Roel Pieper, zegt binnenkort met overnamenieuws te komen.
TomTom bevindt zich op een steeds drukkere markt. Van Nokia, bijvoorbeeld, werd afgelopen week bekend dat het 406.000 gratis versies van zijn Nokia Maps verzond via internet. Hoeveel klanten betalen voor activatie van de gesproken routebegeleiding is niet bekend.
Emerce