Recordwinst voor RTL Group

27-08-2008 (10:35) - Economisch

Radio 538 blijkt een goudmijntje voor RTL Nederland. Het lijkt erop dat  de radiozender belangrijker is dan de vier RTL-zenders samen. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het Luxemburgse concern. In heel Europa heeft RTL 44 tv-stations en 32 radiozenders. In Nederland heeft het bedrijf vier tv-zenders en Radio 538.

Over het eerste halfjaar van 2008 heeft RTL Group een omzet van bijna 2,9 miljard euro behaald. Dat is een stijging van 0,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst kreeg een plus van ruim 16 procent vergelijkend met het eerste halfjaar van 2007 en kwam uit op 338 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebita) kende echter een daling van 2,5 procent naar 502 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 515 miljoen euro.

CEO van RTL Group Gerhard Zeiler is tevreden: ‘De resultaten laten zien hoe betrouwbaar het business model is. Onze nettowinst is een recordhoogte op halfjaarbasis.’ Toch is het bedrijfsresultaat gezakt, wat volgens Zeiler komt door een ‘verzwakking van de verschillende advertentiemarkt, wisselkoerseffecten die negatief uitpakten en de programma-investeringen voor het Europees Kampioenschap voetbal.’

Radio 538
Zowel de vier Nederlandse tv-zenders en Radio 538 vertonen het afgelopen half jaar groei. De omzet bedroeg 212 miljoen euro (vorig jaar 189 miljoen euro) en het bedrijfsresultaat was 34 miljoen euro (vorig jaar een miljoen minder).
Vooral Radio 538 zit in de lift. In drie maanden tijd - 538 ging vanaf oktober van oud-eigenaar Talpa naar RTL Group - zorgde de zender voor een bedrijfsresultaat van tien miljoen euro. Na zes maanden in het nieuwe jaar staat de teller op dertien miljoen euro. ‘Onze winst uit televisie is het eerste halfjaar gedaald, ondermeer doordat de prestatie van onze tv-zenders op de kijkersmarkt onder druk heeft gestaan’, zegt de Nederlandse RTL-baas Bert Habets. ‘Daarom zijn we hard aan de slag gegaan om het fundament onder onze family of stations te verstevigen. We hebben de eerste helft van dit jaar gewerkt aan heldere profielen van al onze televisiezenders. De stijging van het gezamenlijke zenderaandeel van RTL Nederland in de eerste helft van dit jaar, geeft aan dat we op de goede weg zijn.’

Het aandeel op de totale Nederlandse advertentiemarkt voor de televisie is gedaald. De vier RTL-zenders hadden in het eerste halfjaar van 2007 een aandeel van 39,9 procent, nu is dat 38,6 procent. Dat terwijl de advertentiemarkt dit jaar met 4,1 procent is gestegen. Het lijkt of RTL de boot heeft gemist en dat de adverteerders van het opgedoekte Talpa hoofdzakelijk naar de Publieke Omroep zijn gegaan.

FemBusiness / Mediacourant

Bureaus

Media

Marketing