Scherpe daling in personeelsadvertenties

22-10-2008 (10:06) - Economisch

Het aantal personeelsadvertenties is in het derde kwartaal van 2008 met 8,2 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van Nielsen Media Research. Nielsen registreert de personeelsadvertenties in meer dan duizend media, waaronder de landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en de belangrijkste vacaturesites. Het was het derde achtereenvolgende kwartaal dat het aantal personeelsadvertenties afnam. De daling bij de dagbladen was met 14,6 procent het grootst. In het tweede kwartaal van dit jaar hadden de dagbladen met 6,6 procent vergeleken met de overige mediumtypen ook al te maken met de grootste afname van het aantal personeelsadvertenties. De vak- en managementbladen noteerden een kleine plus met 0,8 procent, terwijl ze als eerste in het vierde kwartaal van 2007 te maken hadden met een dalend aantal personeelsadvertenties. Opvallend genoeg, gezien de kredietcrisis, profiteerde dit mediumtype in het derde kwartaal van dit jaar vooral van een grote toename van het aantal personeelsadvertenties voor financiële en verzekeringsberoepen. Het aantal personeelsadvertenties op jobsites nam af met 8,3 procent.
 
Lichte toename
Per mediumtype per maand zijn grote fluctuaties in de ontwikkeling van het aantal personeelsadvertenties. Op de vacaturesites nam het aantal personeelsadvertenties in juli 2008 met 14 procent af en in augustus met bijna 11 procent, maar in september is weer sprake van een lichte toename van 0,5 procent. Bij dagbladen en vak- en managementbladen zijn de schommelingen in het derde kwartaal nog groter. In juli daalde het aantal personeelsadvertenties in dagbladen met 21 procent, steeg het aantal in augustus met 22 procent om vervolgens in september met 30 procent te dalen. Eenzelfde ontwikkeling noteerden de vak- en managementbladen: juli -6 procent, augustus +32 procent en september -12 procent.

1e drie kwartalen
Over de eerste drie kwartalen van 2008 gemeten nam het aantal personeelsadvertenties af met 4,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de periode januari tot en met september 2007 nam het aantal personeelsadvertenties nog met bijna 27 procent toe vergeleken met 2006. Het hoogtepunt wat de toename aan arbeidsmarktcommunicatie betreft ligt inmiddels precies twee jaar achter ons. Toen, in het derde kwartaal van 2006, nam het aantal personeelsadvertenties toe met 48 procent. Hoewel het aantal personeelsadvertenties afneemt, neemt ook de werkloosheid nog steeds af, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In het derde kwartaal van 2008 bedroeg de afname 14 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal nam de werkloosheid af met 12 procent en in de eerste drie maanden daalde het aantal werklozen nog met 17 procent.
 

Bureaus

Media

Marketing