De kunst van het anticiperen

08-07-2009 (09:56) - Gastcolumn

Met 20 jaar de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt, moet je als werving- en selectiebureau anticiperen op wat komen gaat. Uiteindelijk ontleen je jouw bestaansrecht aan een onevenwichtige situatie tussen vraag en aanbod. Hoewel het aantal vacatures is teruggelopen het afgelopen half jaar, verwachten we dat de vraag in het hogere segment communicatiespecialisten binnenkort weer een vlucht zal gaan nemen.

Deze golfbeweging van de economie dateert al uit de VOC-tijd. Waar een tekort in was, volgde een overschot en andersom; ofwel marktwerking. Dit principe is ook van toepassing op de communicatiebranche en op werving- & selectiebureaus. Dat wil niet zeggen dat bomen tot in de hemel groeien, dat hebben ze nooit gedaan. Maar als je goed voor ze blijft zorgen groeien ze uiteraard weer door en vaak juist explosief na een mindere periode. Zo ook je markten en doelgroepen.

Zorgelijk is het dat enkele reclamebureaus door de teruglopende projectenstroom en hoge investeringen in loonkosten nu te weinig vet op de botten hebben en daardoor in problemen komen. Adverteerders en bureaus zien momenteel in dat ze een efficiëntere organisatie neer moeten zetten tegen lagere kosten. Een behoorlijke uitdaging! Dat maakt een detachering een goedkopere en uitstekende oplossing in deze tijden. Bovendien stappen veel sterke kandidaten die hun baan zijn verloren dankbaar in via deze constructie.

Nu zitten we nog in de transitiefase waarin de zelf wervende Recruiter of HR manager wordt overspoeld met sollicitaties en juist daarom bij een bureau als het onze uitkomt. Zij realiseren zich dat werven via een bureau goedkoper, sneller en minder tijdrovend is. Al met al biedt deze fase volop kansen voor bureaus en kandidaten.

Persoonlijke aanpak en denken in oplossingen staan in deze periode centraal. SMS Intermediair opereert op deze manier al 20 jaar als detacherings én werving- & selectiebureau in functies binnen Marketing & Communicatie. Ondanks dat iedere omslag  van markt of economie weer anders is, kennen we de veranderende eisen van klanten en kandidaten goed. We zitten in een continu proces van anticiperen en vooral: aanwezig zijn bij je doelgroepen.

Met 20 medewerkers landelijk, verspreid over 3 kantoren, zijn we misschien een kleine organisatie, maar één van de grootste binnen de branche. Al jaren blijken we in staat om bureau én adverteerder succesvol te bedienen. De kunst van het anticiperen!

Chris Witteveen
SMS Intermediair

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.