Full service?

14-07-2009 (13:53) - Gastcolumn

‘Full service’, kent u dat (om maar eens een bekend cabaretier te plagiëren). Ik moest daaraan denken toen ik Nicolette Hulsebos aan de lijn kreeg die mij vroeg om deze column te schrijven. Full service een begrip dat je vroeger wel vaker tegenkwam als je het over reclamebureaus had. Bureaus die alle takken van het communicatievak in huis hadden, al dan niet middels dochters, en dan voor hun klanten goede geïntegreerde adviezen bedachten en executeerden.

Je hebt ze nog wel. Vooral in de regio en soms in 010 en 020. Want zo’n tig jaar geleden meenden we dat de media-functie maar geoutsourced moest worden. Dan kon je er meer geld mee verdienen. Inkoopvoordeel, efficiency, specialisatie en wat dies meer zij. En al snel daarna gingen ook sp, dm, event, design en al die andere specialisaties de deur uit. En moest iedereen zijn eigen broek ophouden en werd de klant door tal van accountmanagers bestookt met allemaal deelplannetjes.

En nu hoor ik u roepen, ‘ja, maar dm en sp waren altijd al aparte disciplines’. Dat klopt. Maar nu is het crisis. Zo het hoge woord is eruit. En links en rechts vallen bureaus om, vaak van die gespecialiseerde. Wordt het kaf van het koren gescheiden? Ik weet het niet, het lijkt er veel op. Maar wat ik wel zie in deze tijden dat de full service jongens overeind blijven. Ja, ook zij moeten terug in fte’s. Maar zij hebben meerdere pilaren onder het huis staan en zijn vaak in staat om snel en flexibel te schakelen voor hun klanten. Om hier wat water bij de wijn te doen, wat daar wordt terugverdiend of om zelfs met complete actieproposities tegen scherpe prijzen te komen, waar een klant in deze tijd baat bij heeft.

Moeten we nu allemaal weer full service worden. Alsjeblieft niet zou ik zeggen. Maar een beetje introspectie in deze roerige tijden kan geen kwaad. Waar zijn we in het vak nu mee bezig, waar sta je als bureau voor, zijn we wel zo klantgeoriënteerd, wat vraagt de markt en wat leveren wij… en zijn we creatief genoeg? Dit en nog meer van dit soort vragen. En dan wens ik u nu (om diezelfde cabaretier maar weer te plagiëren) ‘een smakelijk maal met spekjes en andere lekkere dingen…’.     


Hans Bours, Infour

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.