Nieuwe tijden, nieuwe oplossingen

02-09-2009 (00:00) - Gastcolumn

Angst, hebzucht en seks zijn belangrijke drijfveren in een mensenleven. Adverteerders appelleren daarom maar al te vaak en al te graag, juist ook in deze tijden, aan deze oergevoelens om consumenten en afnemers te verleiden hun merken te kopen.

In de staart van de economische crisis is daar een nieuw fenomeen bijgekomen, namelijk ‘green sells’. In die zin mag je de crisis best een zegen noemen. Groen is in dit geval een containerbegrip geworden voor maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen. Na een tijdperk waarin de graaicultuur dominant is geweest is nu de tijd aangebroken om de thema’s maatschappelijke betrokkenheid, transparantie en duurzaamheid centraal te stellen. Power to the people wordt bewaarheid, mede dankzij de verdere groei en ontwikkeling van nieuwe media. Het spel tussen aanbieder en afnemer verandert van trust me in show me. Onderscheidend vermogen vanuit authenticiteit wordt weer voorwaarde om te overleven. Bedrijven, organisaties en instellingen moeten op zoek naar de parel van hun identiteit en ‘unique selling proposition’. En moeten gaan differentiëren en positioneren vanuit uniciteit. Eigenheid en herkenbaarheid zijn daarbij de sleutelwoorden.

Na een tijdperk waarin veel bedrijven ‘keeping up appearances’ praktiseerden (om redenen van focus op financiële hebzucht) is dit een verademing. Er is in de afgelopen periode veel kapitaal verbrand, zo niet de factor ‘human capital’. Ook deze zal daarom in betekenis toenemen. In mijn ogen is ‘binnen beginnen buiten winnen’. Medewerkers moeten bondgenoten worden. Dat vraagt om een andere kijk op de verbinding tussen mensen, merken en markten. En ook de prijs van te leveren prestaties krijgt een andere betekenis.

Na het grote graaien begint nu het tijdperk van het grote ‘geven’. Volgens de Amerikaanse auteur Chris Anderson van het boek ‘Free’ wordt dit hét nieuwe businessmodel. Bij idSells brengen we dat al in de praktijk met een dagelijks kosteloos advies uur voor ondernemers onder de naam Happy Hour. Daarnaast dragen we 5 euro per gedeclareerd uur af aan het goede doel en helpen we jongeren in achterstandsituaties. En ondernemen we met onze klanten mee door een deel van ons honorarium te reserveren voor eigen risico.

Ik geloof dat nieuwe tijden vragen om een nieuw positivisme en een nieuwe aanpak met nieuwe ideeën en nieuwe oplossingen. Er zijn nu, sneller dan verwacht, tekenen van voorzichtig herstel. Met een weer opklimmende beurs en een stijgend consumentenvertrouwen lijkt er licht in zicht aan het einde van de crisistunnel. Laten we de ‘groene’ verworvenheden van deze crisis echter wel blijven koesteren.

Ed van Meeuwen
idSells

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.