We krijgen het druk

14-07-2009 (13:53) - Gastcolumn

De communicatiebranche ligt in crisis. Want de klanten liggen in crisis. En dus ligt er van alles stil. Daar hebben we last van met z’n allen en daar beklagen we ons over. Want het ging al niet zo best en nu gaat het nóg slechter. Komt er dan nooit een eind aan de beproevingen van ons arme creatieve vak?

Wie er zo over denkt kan er inderdaad beter naast gaan liggen. Maar ik vind eerlijk gezegd dat er juist van ons meer mag worden verwacht. Na een wat laffe periode van vooral beheersing en behoud, betekent deze crisis namelijk bovenal één ding: verandering ! En als het goed is gedijen wij als communicatiemensen bij verandering. Sterker nog, we hebben ons maar al te vaak beklaagd over het conservatisme waarmee onze voorstellen en ideeën in de afgelopen jaren door veel klanten werden begroet. Moeten we dan nu onze kans niet grijpen om onze meerwaarde bij diezelfde klanten te bewijzen?

Want er is werk aan de winkel, ga maar na. Allereerst moeten er nieuwe strategieën en positioneringen worden ontwikkeld voor al die bedrijven die straks een heuse nieuwe levensfase ingaan. Beschadigde merken repareren is dan niet genoeg, het speelveld is vaak zo ingrijpend veranderd dat er een hele nieuwe creatieve impuls aan organisatie en hun producten moet worden gegeven. Aan de ene kant moet het opgebouwde kapitaal als het gaat om bijvoorbeeld de corporate identity of reputatie worden beschermd en bewaakt. Aan de andere kant moet voor iedereen zichtbaar worden hoe het bedrijf zich de lessen van de crisis eigen heeft gemaakt en zelfs door alle veranderingen is geïnspireerd. Van communicatie op onderhoudsniveau naar communicatie als wapen in een nieuwe strijd, zou ik zeggen. En dat geldt niet alleen extern, maar zeker ook intern waar de veranderingsprocessen die nu in gang zijn gezet schreeuwen om goede interne communicatie. Meer dan ooit is het noodzakelijk dat de leiding voor de medewerkers zichtbaar maakt wat het verschil is tussen overleven en beleid maken. Want er valt nu enorm veel te winnen door de eigen mensen actief bij de nieuwe koers te betrekken.

Reorganisaties, klantgerichtheidprogramma’s, employability, als het stof van de crisis enigszins is neergedwarreld is het aantal velden waarop wij als communicatieadviseurs aan de slag moeten nauwelijks te overzien. En het aantal kansen om goed en spraakmakend werk af te leveren evenmin. We krijgen het nog druk. 

 

Rob Troost

Managing director Keja Donia
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.