De brainstorm met de opdrachtgever. Logisch of niet?

12-12-2023 (14:22) - L.O.G.I.S.C.H.

Communicatie moet in minder dan 0,7 seconden tussen de oren zitten, maar te vaak wordt ons marketingvak onnodig ingewikkeld gemaakt. Om grotere catastrofes te voorkomen, worden deze verschijnselen doorgelicht in de gerenommeerde adviesraad L.O.G.I.S.C.H. van creatief bureau Higuita. Liefhebbers van Ongecompliceerde Genialiteit In Strategie, Creativiteit en Humor.

Dit keer: de groepsbrainstorm met de opdrachtgever.

Brainstormen is in de jaren ‘50 uitgevonden door een echte ‘Mad Man’, Alex Osborn. Hij baseerde zich op twee eeuwenoude psychologische principes; Dat de aanwezigheid van anderen motiverend is voor iemands eigen inbreng. En dat kwantiteit uiteindelijk leidt tot kwaliteit.

En toch ziet de L.O.G.I.S.C.H. adviesraad 4 valkuilen waarom het de groepsbrainstorm betwist en wel deze:

#1

Mensen voelen zich minder gemotiveerd om iets te doen als we weten dat anderen het ook zouden kunnen doen.

#2

Mensen maken zich zorgen over de mening van andere teamleden over hun ideeën.

#3

Er is een groot risico op terugval naar het gemiddelde. De meest getalenteerde groepsleden zullen uiteindelijk presteren op het niveau van de minder getalenteerde deelnemers. Dit effect zie je ook terug in sport - als je oefent met iemand die minder bekwaam is dan jij, zak je af naar de middelmatigheid van je tegenstander.

#4

De angst voor het lege vel. Goede creatieven zijn getraind om om te gaan met de lege pagina. Het is de expertise van een creatief, copywriter of art-director om dat canvas met de juiste associaties en een goede strategie zo origineel mogelijk in te vullen. Dat is een vak.

Ons vak heeft vakidioten nodig die het leven zien als één grote brainstorm

Als je de beste coureur ter wereld wilt zijn en elke grand prix op je naam wilt schrijven, rol je ook niet zomaar om de week uit bed en ga je een rondje karten, nee, je traint dagelijks. Dit is hetzelfde principe: creatieven trainen hun hersenen dagelijks om ideeën te genereren en na een tijdje wordt het een tweede natuur. Dus als we de groepsbrainstorm met de opdrachtgever zouden willen laten slagen, moeten meer bedrijven creatief denken intern aanmoedigen.

Logisch of niet?

En toch, na lang beraad, geven de raadsleden van L.O.G.I.S.C.H. een positief advies: groepsbrainstorms zijn hartstikke goed. Niet omdat je met méér mensen méér weet, maar juist vanwege de methode dat je de opdrachtgever bij je proces betrekt en ongefilterde input krijgt. Zie het als een dans. Het bureau steekt haar hand uit en leidt. De opdrachtgever aan de zijkant van de balzaal neemt de hand aan en zwiert vervolgens over de dansvloer. We zitten nu eenmaal in een vak van verleiden.

Meld ook iets onlogisch en verdien een Higuita emmer

Het Commissariaat L.O.G.I.S.C.H. keurt alle onzinnige zaken in de wereld van marketing & communicatie. Ben jij ook iets onzinnigs, onnodigs of overgecompliceerds tegengekomen? Meld het dan op logisch@higuita.amsterdam. Als jouw zaak ons keurmerk krijgt, krijg je een Higuita emmer om al die ongebreidelde onlogica in te storten. Case closed.

Niek Eijsbouts
creatief directeur en medeoprichter van Higuita en lid van commissariaat L.O.G.I.S.C.H.