bvA ziet grote risico’s voor gezonde marktwerking bij voorgenomen fusie RTL en Talpa

23-06-2021 (18:56) - Marketing

De voorgenomen samenvoeging van RTL en Talpa moet volgens bond van Adverteerders (bvA) zeer kritisch bekeken worden. Het is voor adverteerders van groot belang om voldoende keuze te hebben in kanalen en kwaliteit zodat wij onze doelgroepen zo gericht mogelijk kunnen bereiken. Daarvoor is een gezonde marktwerking noodzakelijk, die door deze consolidatie in gevaar zou komen.
 
Door het mogelijke samengaan van twee grote spelers in de Nederlandse markt zou -zeker voor TV- een (bijna-) monopolie ontstaan, met een verschraling van het aanbod en minder keuzemogelijkheden voor merken als gevolg. Deze effecten zullen dan ook serieus onderzocht dienen te worden door de Europese Commissie en de ACM, aldus de BvA.
 

Consolidaties leveren merken tot nu toe te weinig voordeel

De plannen van RTL en Talpa passen in een trend van schaalvergroting en consolidatie. Zo zijn er de afgelopen jaren consolidaties in de radiomarkt geweest en in de TV-markt hebben de overname van BrandDeli door RTL en de lancering van RTL Ad Alliance plaatsgevonden. Door consolidatie van elkaar aanvullende partijen kan een sterker nationaal aanbod van reclameruimte gerealiseerd worden met voordelen voor adverteerders op het gebied van doelgroepbereik, brand safety, meetbaarheid en transparantie. Tot nu toe echter hebben eerdere samenvoegingen te weinig geleid tot deze noodzakelijke kwaliteitsverbeteringen en innovatie, zo stelt de BvA in een persverklaring.
 
'We zullen de ontwikkelingen van de voorgenomen fusie dan ook kritisch volgen en namens onze leden onze visie hierop actief onder de aandacht brengen bij de betrokken partijen en relevante instanties.'

Bureaus

Media

Economisch