De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland

22-08-2024 (10:59) - Marketing

De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland en is bekend bij 63% van de bevolking. 

Van verschillende leeftijdsgroepen, herkennen personen tussen de 18 en 35 jaar de meeste ketens. De geholpen naamsbekendheid varieert per keten en per leeftijdsgroep.

Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.

De Beren scoort het hoogst

Geholpen naamsbekendheid verwijst naar het percentage Nederlanders van 18 jaar en ouder dat een restaurantketen herkent uit een lijst van de grootste ketens in Nederland. De Beren scoort hierop het hoogst met 63%. Dit is in lijn met de grootte van De Beren, aangezien zij het op één na grootste aantal vestigingen hebben.

Loetje (59%) en La Cubanita (51%) maken de top drie compleet. ’t Zusje (48%) en Happy Italy (41%) volgen. Gemiddeld heeft een restaurantketen een geholpen naamsbekendheid van 20%.

Beter bekend bij jonger publiek 

Jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar herkennen meer restaurantketens dan 50-plussers. Gemiddeld kennen ze acht van de 28 grootste ketens in Nederland, terwijl 50-plussers er ‘slechts’ vier herkennen. Dit kan te verklaren zijn door de opkomst van ketens zoals Wagamama en DADAWAN, die zich specifiek richten op een jonger publiek.

Happy Italy is vooral bekend onder 18- tot en met 34-jarigen. De keten heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (76%) in deze leeftijdsgroep. Gauchos heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid onder 35- tot en met 49-jarigen (35%). Er is geen restaurantketen waar de naamsbekendheid opvallend hoog is onder 50-plussers.


Bureaus

Media

Economisch