‘Google meest verleidelijke merk’
04-02-2015 (06:33) - Marketing
De Brandscan van onderzoeksbureau Totta Research heeft de merkverleiding van zo'n 100 merken onder bijna 9.000 consumenten in kaart gebracht. Uit de Brandscan blijkt dat Google het meest verleidelijke merk is, doordat het merk onze emotionele drijfveren het beste aanspreekt.
Basis van de Brandscan is het 23plusone-model. Dit wetenschappelijke model omvat onze 24 universele emotionele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is deze aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is. Deze veelal onbewuste en sociaal gevoelige drijfveren zijn in kaart gebracht met de Intuïtieve Associatie Test.
De overige verleidelijke merken in de top 5 zijn respectievelijk Hema, YouTube, Samsung en KLM. Daarbij is KLM het merk dat ons het meest trots laat voelen. Apple eindigt op de zevende plek en heeft hiermee de strijd weer verloren van Samsung. Uit de Brandscan blijkt dat Apple minder sterk onze drijfveren ongebonden/onafhankelijk, ontspannen/zorgeloos en prestatie/vooruitgang aanspreekt dan Samsung.