Jumbo zet vervolgstap in transitie naar duurzamer voedselaanbod

27-09-2024 (10:57) - Marketing

Jumbo zet een vervolgstap in de transitie naar een duurzamer voedsel- en landbouwsysteem en komt met een doelstelling om haar biologische verkopen op AGF te verhogen. Het doel is om in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit biologisch van teelt te laten zijn.

Hiermee wil Jumbo bijdragen aan het toekomstperspectief van telers in Nederland. Jumbo heeft eerder stappen gezet om telers te ondersteunen in de transitie. Jumbo betaalt bijvoorbeeld een duurzaamheidsvergoeding voor telers die duurzaam werken met het On the Way to PlanetProof keurmerk. Ook ondersteunt Jumbo de teelt van verse waspeen volgens regeneratieve landbouwprincipes in samenwerking met telers, Unilever, Agrifirm en Ardo. Onlangs introduceerde Jumbo Nederlandse edamame boontjes in samenwerking met Nederlandse telers en Plant Protein Forward.

Perspectief bieden, afzet vergroten

Jumbo is al langer in gesprek met verschillende partijen om het aanbod biologisch te vergroten en daarmee telers in staat te stellen de omslag te maken: “We zien dat steeds meer mensen graag voor biologisch kiezen. Tegelijkertijd is dit niet altijd de eerste keuze voor iedereen, omdat het vaak duurder is of omdat men niet goed weet wat biologische producten anders maakt. Met een ruimer assortiment binnen onze AGF-afdeling en een aantrekkelijke prijs, willen we deze vraag vergroten. Bovendien helpen campagnes zoals die van de overheid die nu actief is daar ook bij,” vertelt Menno Wigtman, Unit Manager bij Jumbo Supermarkten.

 


Bureaus

Media

Economisch