Media Markt start pilot met start-up Yippie!
03-02-2015 (06:39) - Marketing
Media Markt en start-up Yippie! zijn een pilot samenwerking gestart. De keten zocht al enige tijd een oplossing om haar consumenten te beschermen tegen fraude door nep-sites die zich uitgeven als Media Markt.
Yippie! is een zogenoemde add-on of plug-in, een klein programma dat de consument kan installeren in de browser (Safari, Chrome, Firefox en binnenkort Internet Explorer). Met deze gratis browser plug-in wordt de klant door een notificatie automatisch gealarmeerd dat hij/zij op een valse website zit. Dankzij deze samenwerking kan Media Markt een pro-actieve oplossing aandragen aan de consument.
‘Nu ontdekt de consument pas naderhand dat ze door een webshop is opgelicht samen met vele anderen. Dat is zonde. Yippie! checkt direct of een shop gerapporteerd is en maakt daarmee een begin aan preventie van online fraude’, aldus Maurice Kroon, oprichter van Yippie!
Gisteren werd bekend dat er vorig jaar 43.000 keer aangifte is gedaan van internetoplichting. Totaal bedroeg de schade minimaal 7,9 miljoen euro, maar volgens de politie ligt het echte bedrag bijna twee keer zo hoog.