Onderzoek naar impact van AI op retailcommunicatie
Marketingbeslissers in de retailsector zien AI, gepersonaliseerde marketing en social media-integratie als belangrijkste en meest veelbelovende trends en ontwikkeling in retailmarketing.
In het verlengde daarvan wordt het verbeteren van klantervaringen als belangrijkste voordeel van digitalisering beschouwd. Daarbij is ook verregaande automatisering op basis van (real time) data noodzakelijk om sneller en beter in te spelen op consumentgedrag.
Onderzoek
Bovenstaande conclusie vloeit voort uit een onderzoek van Motivaction onder beleidsmakers in de retailsector. In dit onderzoek, geïnitieerd door Linx IT Solutions, zijn eindverantwoordelijken in marketing en algemeen directeuren bevraagd op hun visie op de digitalisering van retailmarketing, op hun ervaringen met de effecten van digitalisering, welke trends zij voorzien en welke gevolgen dat heeft voor beslissingen in het marketingbeleid.
Daarnaast is de onderzoeksdoelgroep ook bevraagd op de manier waarop digitalisering van invloed is op de media-inzet en welke ontwikkelingen op dat gebied perspectief bieden, waarbij specifiek onderzoek is gedaan naar de in toenemende mate toepassing van de digitale folder. Inmiddels maakt de helft van de organisaties waarbij de ondervraagde beleidsmakers betrokken zijn gebruik van deze digitale technologie; wat motiveert deze organisaties en welke drempels houden anderen tegen?