Roompot en Landal GreenParks fuseren tot één merk

Roompot en Landal GreenParks fuseren tot één merk

10-07-2024 (13:27) - Marketing

Roompot en Landal GreenParks hebben de ambitie om de leider in Europa van vakanties in de natuur te worden onder één nieuw sterk merk. Het nieuwe sterke merk voor de meer dan 300 vakantiebestemmingen in 13 landen krijgt een internationaal bekende naam, Landal.

De nieuwe purpose ‘Give everyone the freedom to find their Happy Place’ leidt het nieuwe merk. De organisatie geeft een sneak preview van het nieuwe logo. Het nieuwe logo met een duidelijke link naar ‘pauze nemen’ en is symbolisch waarvoor het bedrijf staat. De visuele identiteit wordt nog verder ontwikkeld en zal later dit jaar voor het eerst in gebruik worden genomen. Gasten zullen het nieuwe merk en het logo vanaf volgend jaar in het landschap zien verschijnen. De voor insieders bekende mascottes Koos en Bollo worden vrienden, waarbij Koos een prominente rol zal innemen.

Roompot en Landal GreenParks vormen sinds de samenvoeging in 2023 één organisatie met een nieuwe purpose en nieuwe waarden. Eén sterk merk is wat de organisatie nodig heeft om internationaal te kunnen groeien. Een nieuw merk met een moderne, uitnodigende en toekomstbestendige propositie. De naam Landal zal gebruikt worden op drie niveaus; voor de organisatie, voor gasten en voor de namen van de parken.

‘Live the new brand’

Gedreven door de purpose ‘We give everyone the freedom to find their Happy Place’, streeft het nieuwe Landal naar verdere internationale groei en het bieden van een heerlijke vakantie voor elk gezelschap op elk moment. Samen met de 5.000 collega's op alle bestemmingen en kantoren, is het de bedoeling elke gast zijn of haar Happy Place bij Landal vindt.

Pauzesymbool kenmerkt Landal logo

Er is een nieuw logo voor het nieuwe merk ontworpen bestaande uit een icoon en een woordmerk. Het nieuwe icoon staat voor pauze. Er zit een wereld achter dit pauzesymbool – de wereld van Landal. Het pauzesymbool wil gasten inspireren een pauze te nemen en uit het dagelijks leven te ontsnappen aan de stress, uitdagingen en dagelijkse routines. De kleur is geleend van het bestaande Roompot logo.

Waarom een nieuwe identiteit

Uit internationaal kwalitatief en kwantitatief onderzoek, feedback van medewerkers, gasten en eigenaren en interne overwegingen blijkt dat Roompot en Landal GreenParks sterke merken zijn, maar niet onderscheidend genoeg zijn van elkaar en het gebrek aan één duidelijke identiteit in Europa in de weg staan. Er is gekozen om de meer dan 300 vakantiebestemmingen in de natuur op termijn onder één nieuw merk onder te brengen, met nieuwe waarden, een nieuwe klantenpropositie en een nieuwe visuele identiteit.

De voordelen van een nieuw merk en het hergebruik van de naam Landal (zonder GreenParks) moet leiden tot een moderner imago en het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het brede aanbod beter vertegenwoordigen. Met als doel dat bestaande gasten zich zullen herkennen in het nieuwe merk en nieuwe gasten zich aangetrokken voelen. Landal is een naam die goed bruikbaar is in een internationale context en al in 9 landen wordt gebruikt.

Het nieuwe merk zal vanaf najaar 2024 gefaseerd worden uitgerold. De volledige rebranding zal minstens 2 jaar in beslag nemen.

 


Bureaus

Media

Economisch