Startpagina legt linkbuilding aan banden
Startpagina slaat een nieuwe weg in, die is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de themapagina's en eerlijke linkbuilding.
Alle do-follow links worden aangepast naar no-follow links, wat de manier waarop bedrijven samenwerken met Startpagina zal gaan beïnvloeden. Het nieuwe beleid is vanaf 1 augustus 2024 van kracht.
Kwaliteit themapagina’s neemt af
Door de toename van commerciële links in de afgelopen jaren is de kwaliteit van de themapagina's afgenomen. Themapagina’s zijn webpagina’s met daarop een verzameling van door beheerders gekozen, nuttige links voor de eindgebruiker. Bijvoorbeeld over een stad, onderwerp of sport. Het nieuwe beleid richt zich op het verminderen van uitgaande zogenoemde do-follow links en het bevorderen van een betere balans tussen betaalde links en inhoudelijke links.
Elke beheerder krijgt 3 gratis do-follow links per pagina die ze in beheer hebben. Beheerders kunnen tegen betaling tot maximaal 18 links per pagina toevoegen. Betaling gaat middels een abonnementsmodel met prijzen vanaf €90 per jaar, per pagina.
Teveel commerciële links
De verandering kan een aanzienlijke impact hebben voor beheerders. Aart Wallet van Kompas Publishing, het bedrijf achter Startpagina.nl: “We zien al jaren een wildgroei aan verkochte links op deze themapagina’s. Een fors deel daarvan past niet bij de pagina waarop deze geplaatst worden en is dus niet relevant. Dit is schadelijk voor de gebruiker, maar ook voor de indexatie door zoekmachines.”
Nu wordt er een drempel gelegd voor de beheerder om na te denken welke link wel of niet commercieel is. Beheerders kunnen nu standaard hun pagina gratis beheren, maar bij de verkoop van links zal een vergoeding gevraagd worden. Aart Wallet: “Wij verwachten dat de kwaliteit van veel pagina’s sterk zal gaan verbeteren en dat dit, met toekomstige extra features, zal zorgen voor meer bezoekers en een sterkere positie van themapagina’s in zoekmachines.”