T-mobile verliest Benelux-bescherming van zijn kleurmerk magenta

11-09-2024 (11:13) - Marketing

Ondanks het feit dat T-mobile in Nederland inmiddels plaats heeft gemaakt voor Odido, wil Deutsche Telekom, de eigenaar van T-mobile, de kleur magenta-roze graag nog exclusief houden. Maar die vlieger ging niet op nadat Lebara bezwaar maakte en won.

Bas Kist van merkenbureau Chiever legt uit hoe Lebara won: T-mobile staat er om bekend dat het daarbij nogal agressief te werk gaat: als je op je website ook maar ergens een tintje magenta gebruikt, kun je een brief van het Duitse concern verwachten. Daarbij beroept T-mobile zich op zijn Europese en Benelux merkregistraties van de kleur magenta. Lebara koos echter na ontvangst van een T-mobile-sommatie de tegenaanval. Het schakelde een advocaat in en opende met een zogenaamde nietigheidsactie de aanval op het Benelux kleurmerk van T-mobile.

Volgens Lebara heeft de kleur magenta ten onrechte een Benelux merkregistratie gekregen omdat het in het algemeen onwenselijk dat één onderneming het exclusieve recht voor een enkele kleur verwerft. Bovendien wordt magenta wel meer in de telecom-sector gebruikt en dus zal de consument deze kleur dan ook niet zien als merk van T-mobile. Het kleurmerk is niet onderscheidend en de registratie moet geschrapt worden, aldus Lebara.

T-mobile meende echter dat magenta als merk is ingeburgerd en kwam met een grote hoeveelheid bewijsstukken waarin het intensieve gebruik van magenta naar voren komt. Uit marktonderzoek blijkt dat 60 % van de respondenten in Nederland bij het zien van de kleur magenta aan T-mobile denkt. Mar het mocht allemaal niet baten.

Op 23 augustus bepaalde het Benelux merkenbureau BOIP dat de kleurmerkregistratie van T-mobile geschrapt wordt. De crux zit hem in het feit dat het hier om een Benelux merkregistratie gaat. Als je je beroept op inburgering moet je laten zien dat dit heeft plaatsgevonden in hele beschermingsgebied, namelijk de Benelux. Het probleem is echter dat T-mobile weinig bekendheid heeft in België en Luxemburg. Het bedrijf kan dus geen inburgering in die landen aantonen. Daarmee valt het doek voor de Benelux kleuren-claim van T-mobile.


Chiever, Bas Kist

Bureaus

Media

Economisch