CBS: smartphone helpt bij buitenreclame

23-03-2012 (08:49) - Media

Het grootste Europese onderzoek ooit toont aan dat smartphones de betrokkenheid van het Europese buitenreclame publiek vergroten. 71% denkt positiever over merken die buitenreclame in combinatie met interactie aanbieden.
 
Het Europese publiek wil graag dat merken buitenshuis met hen interacteert. Dat blijkt uit onderzoek van CBS Outdoor onder 9.000 mensen in zes Europese landen. Het onderzoek toonde tevens aan dat 74% van de smartphone-gebruikers ten minste één keer interactief op een buitenreclame-campagne heeft gereageerd. Verder blijkt dat de creatieve propositie en de beloning die de interactie oplevert bepalend zijn voor de interactiecijfers en niet zozeer de specifieke technologie die is toegepast.
 
Daarnaast gaf 51% van alle respondenten aan dat ze eerder geneigd waren aandacht te schenken aan buitenreclame dan aan andere soorten reclame. Bij smartphone-gebruikers was dat zelfs 56% en daarvan zei 71% dat ze positiever dachten over merken die interactie met buitenreclame aanboden. 74% van de ondervraagden zei te verwachten dat "grote merken" via buitenreclame zichtbaar zijn.
 
De bekendheid bij het publiek met interactieve mogelijkheden is echter gering en de adoptiecijfers liggen zelfs nog lager. Uit de antwoorden op de vraag naar hun bekendheid met een reeks mobiele, interactieve mogelijkheden kwam naar voren dat QR-codes het bekendst waren en het meest gebruikt werden; NFC (Near Field Communication) daarentegen werd nauwelijks herkend.
 
Zeven op de tien mensen van het Europese buitenreclame publiek hebben actie ondernomen, als gevolg van een buitenreclame-campagne.
De conclusies duiden erop dat het publiek nieuwe technologieën over het algemeen verwelkomt, maar dat adverteerders niet moeten vergeten dat voor veel consumenten het huidige aanbod met interactieve mogelijkheden verwarrend is.
 
Uit de kwalitatieve data die het onderzoek opleverde bleek ook dat de doelgroep wel iets terugverlangt voor het aangaan van de interactie. Breed genomen vallen deze incentives in twee categorieën onder te verdelen: geld of vermaak. Voor de doelgroep vormen deze prikkels een belangrijke beweegreden, omdat de gebruikte technologie voor hen van ondergeschikt belang is.
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch