Dagbladen zien printoplage zakken
06-01-2015 (09:58) - Media
Vanochtend zijn de HOI-oplagecijfers over het derde kwartaal van 2014 naar buiten gebracht. Ook nu weer is het weinig florissant nieuws voor de meeste dagbladen en hun uitgevers.
De Telegraaf zag de betaalde printoplage in vergelijking met het derde kwartaal een jaar eerder dalen van 488.902 naar 461.166. De Volkskrant zakte van 226.982 naar 216.254 en NRC Handelsblad ging van 170.599 naar 153.654 betaalde exemplaren.
Het AD kreeg in het derde kwartaal te maken met een daling van 365.912 naar 343.791 stuks, NRC.next kelderde verder van 54.471 naar 38.480 en het FD daalde van 48.353 naar 45.729. Het recent door schandalen getroffen Trouw ging van 90.338 naar 86.274 en stadskrant Het Parool zakte van 54.828 naar 48.194 exemplaren.
De digitale oplagen zijn positiever, alle dagbladen zagen het aantal betaalde edities in Q3 2014 stijgen. Alleen het FD had ook hier opvallend genoeg een lichte daling te verwerken.