Europese Commissie onderzoekt TikTok

21-02-2024 (11:46) - Media

De Europese Commissie start een onderzoek naar TikTok. Brussel kijkt onder meer of kinderen beschermd worden en of het bedrijf voldoende doet om verslaving tegen te gaan. Een vooronderzoek heeft volgens de commissie voldoende aanleiding gegeven om te kijken of TikTok daadwerkelijk nieuwe Europese regels overtreedt.

Alle internetbedrijven moeten sinds augustus voldoen aan nieuwe Europese regels: de Digital Services Act (DSA), die strenge eisen stelt aan onder meer transparantie en zorgen voor een veilige online omgeving. Onder meer TikTok, Facebook en Instagram moeten aan de nieuwe regels voldoen.

Het huidige onderzoek richt zich onder meer op het nakomen van regels over transparantie van reclame, toegang tot gegevens voor onderzoekers en bescherming van minderjarige gebruikers.

Tieners beschermen

TikTok heeft functies en instellingen geïntroduceerd om tieners te beschermen en kinderen onder de 13 jaar van het platform te houden, problemen waarmee de hele industrie worstelt. We zullen blijven samenwerken met industrie-experts om jonge mensen op TikTok veilig te houden en kijken ernaar uit om nu de kans te krijgen om dit werk in detail aan de Commissie uit te leggen.

Volgens de Europese Commissie zal het onderzoek zich richten op het ontwerp van het TikTok-systeem. De Commissie onderzoekt onder meer of TikTok maatregelen heeft genomen om de transparantie van het platform te vergroten. Zo wordt er gekeken of het gegevensbestand met advertenties van TikTok betrouwbaar is, zodat onderzoekers potentiële onlinerisico's kunnen onderzoeken. Ook gaat het onderzoek in op mogelijke tekortkomingen bij het verlenen van toegang aan onderzoekers tot openbaar toegankelijke gegevens van TikTok.

 


RTL, BNR

Bureaus

Marketing

Economisch